PDA

View Full Version : Olieverbruik Ferrari

KingCobra
27-01-2008, 17:52
Misschien eens interessant om te vergelijken wat het olieverbruik is van de verschillende typen Ferrari's.

Ik heb met de mijne nog niet zo veel kilometers gereden dus ik kan er nog niet veel over zeggen. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Mischien goed om het volgende op te geven:

Type auto
Kilometerstand
Olieverbruik
Evt. oliesoort

Hoe vaak peilen jullie eigenlijk?

Groet Pieter

KingCobra
04-02-2008, 22:34
Verbruiken die Ferrari's geen olie of peilen we nooit??

Alfer
07-02-2008, 23:48
Mijn 328 1988 gebruikt is in het iedergeval zeer gering want ik kan geen verbruik na ca. 2000 km waarnemen en de kleur blijft mooi helder

nofear02
08-02-2008, 00:35
Verbruiken die Ferrari's geen olie of peilen we nooit???
Ik kan er niks over zeggen, want hij lekt soms een paar druppeltjes als ik hem na een rit neerzet. Dus, tsja, is dat ''verbruik''. Nee. Verder ben ik niet echt de persoon om met een maatbeker te kijken wat ik erbij gooi en km-standen te gaan vergelijken. Sorry Pieter, aan mij heb je niks in deze :D

Kees den Hertog
08-02-2008, 11:44
Met mijn 328 uit 1986 heb ik nu ongeveer 14.000 kmm gereden in anderhalf jaar tijd, verbruik tot nu toe ongeveer 2 liter. Inclusief licht zweten, wat wel minder wordt naarmate de auto meer rijdt. Ik peil iedere maand, een kwartier nadat de warme motor is afgezet. Koud peilen geeft een foutieve oliestand aan omdat de oliekoeler dan leeg is, er lijkt dan op de peilstok te veel olie in het carter te zitten

Jan_K
09-02-2008, 10:38
Mijn 360 heeft in een jaar tijd (vanaf dec 2006 ) tot zijn beurt bij
Forza met 12000 km meer op de teller bijna niets verbruikt
Heb er wel veel snelweg (oa Monaco event) mee gereden
Ook water en olie waren op peil.
Helaas heb ik deze auto zeer waarschijnlijk niet meer in bezit

KingCobra
09-02-2008, 13:30
Ik peil iedere maand, een kwartier nadat de warme motor is afgezet. Koud peilen geeft een foutieve oliestand aan omdat de oliekoeler dan leeg is, er lijkt dan op de peilstok te veel olie in het carter te zitten.

OK dat is wel een goede tip, peilen met warme motor

Kees den Hertog
09-02-2008, 20:14
Staat zo als aanwijzing in het instructieboekje en is natuurlijk ook logisch, de koeler zal zo'n halve liter olie bevatten, dus peil je met koude motor, (zoals bij elke auto zonder koeler), dan lijkt het peil in orde of er zelfs boven te liggen. Bij een Ferrari peil je altijd met warme motor, dus eigenlijk na een rit in plaats van ervoor. Of starten, even laten lopen, zodat de olie zich heeft verdeeld in de oliekanalen, afzetten, en dan peilen. Heb je wel 2 koude starts en dat is niet bevordelijk voor de conditie van je motor. Naar mijn weten geeft Ferrari, in ieder geval voor de 3 serie, een maximaal verbruik op van 1 liter per 2500 km, wat fors genoemd mag worden. Je hebt wel altijd schone olie als je zo vaak zou moeten bijvullen...
In de mijne zit Castrol TWS 10W60, API SJ/CF, speciaal voor de BMW M3, M5 en Z8. Ook voor Porsche en Ferrari toegelaten

RedmondialTCab
09-02-2008, 21:13
Mijn Mondial T heeft dry sump smering.
Ik peil altijd als de motor draait en als ie warm is.

verbruik = 0

.

Kees den Hertog
09-02-2008, 22:35
verbruik is 0 = geen smering. Verbruik is minimaal. c.q. niet meetbaar, dat kan, dat's mooi