PDA

View Full Version : Voorkant 328- wegligging:

nofear02
09-02-2007, 01:02
Verbeeld ik het met nu of lijkt de voorkant nogal 'licht'. Als je over een hobbel op de snelweg rijdt, dan 'slaat' het stuur eventjes. Is dat normaal

nofear02
09-02-2007, 01:03
Dat is inderdaad redelijk normaal. Vooral als je alleen rijdt. Sommige mensen leggen een zak van 10 a 15 kg zand voor bij hun reserve-wiel; dat wil nog wel eens schelen. Probeer maar

Kingpin328
17-02-2007, 18:29
Dat is inderdaad redelijk normaal. Vooral als je alleen rijdt. Sommige mensen leggen een zak van 10 a 15 kg zand voor bij hun reserve-wiel; dat wil nog wel eens schelen. Probeer maar.

welk reservewiel !? :-

nofear02
17-02-2007, 18:36
Het reserve-wiel dat daar hoort te liggen :D. Ja, die was er toen even uit; moest ik nog schoonmaken. Het is dat thuiskomertje. Wacht, ik zal ff zoeken: ja; deze!

nofear02
17-02-2007, 18:38
Maar moet nou die zak zand óp dat reserve wiel liggen, of ónder dat wiel? is daar eigenlijk ruimte voor. Lekker handig voor als je accu leeg is.... pfffff: nóg meer sjouwen.... :(

Kingpin328
19-02-2007, 21:46
Het reserve-wiel dat daar hoort te liggen :D. Ja, die was er toen even uit; moest ik nog schoonmaken. Het is dat thuiskomertje. Wacht, ik zal ff zoeken: ja; deze! :

Wat is de overeenkomst tussen de band van het reservewiel, de airco- en de waterpompriem?

Juist, alledrie van hout ! (zo onderhand

Pterps
20-02-2007, 07:14
Maar moet nou die zak zand óp dat reserve wiel liggen, of ónder dat wiel? is daar eigenlijk ruimte voor. Lekker handig voor als je accu leeg is.... pfffff: nóg meer sjouwen.... :(.

Het zwaartepunt moet zo laag mogelijk liggen voor een goede wegligging, dus onder het reservewiel

Kingpin328
20-02-2007, 22:48
Het zwaartepunt moet zo laag mogelijk liggen voor een goede wegligging, dus onder het reservewiel.

15 kilo? gaat niet lukken vrees ik, erg weinig ruimte. En voor de accu lopen de flexibele luchtkanalen vanaf de blowers, en de koelleidingen. Krappie krappie.

He - misschien een idee om het reservewiel met vloeibaar kwik te vullen ? :-)

man man wat een machtige technische draad heh

nofear02
21-02-2007, 11:03
tsja, dit blijkt dus nog niet zo makkelijk allemaal. je zou dus uit moeten testen; als je eerst eens 8 kilo in een zak doet, en het onder her reserve wiel legt, of hij er dan nog oppast, kijken of je nog ruimte hebt, en dan 10 kg proberen, etc. zand is natuurlijk flexibel, dus t is wel zo dat een stevige plastic zak een klein beetj omhoog kan komen door de open stukken van de velg??? maar dat is wel een gepruts hoor.

is er niet onder het reservewiel bijv ruimte voor 8 kg.
en rondom het wiel nog iets ruimte. op de foto te zien niet hoor, ik zou het eens moeten nakijken. aan de ''beneden'' kant ligt het wiel wel strak tegen de ronde wand. k zou eens moeten kijken

Mondialseeker
03-03-2007, 19:50
Robert,
is die voorkant echt zo leeg bij een 328? Ik bedoel ligt onder dat reservewiel nog iets anders. Als ik fotos bekijk van de voor'koffer' van een Mondial QV zit dat daar precies vol, op de foto bij jou zit daar enkel een reservewiel

Roger_L
03-03-2007, 20:20
Robert,
is die voorkant echt zo leeg bij een 328? Ik bedoel ligt onder dat reservewiel nog iets anders. Als ik fotos bekijk van de voor'koffer' van een Mondial QV zit dat daar precies vol, op de foto bij jou zit daar enkel een reservewiel.

Ja hoor, de voorkant is echt zo leeg, en voor een klein beetje bagage nog te gebruiken. Het reservewiel, de gevarendriehoek en de gereedschapset, dat is het zo'n beetje..

Mondialseeker
03-03-2007, 20:38
effe ter vergelijking. Uit een advertentie
de Mondial Q

Kingpin328
03-03-2007, 20:52
nog ietsje duidelijker ...

Mondialseeker
03-03-2007, 21:03
nog ietsje duidelijker ....

bedankt, dus ook door het feit dat er een rij zetels meer is, zit dit toch wel lekker krap, iets TE naar mijn gevoel

nofear02
03-03-2007, 21:18
Hey Mondialseeker; wat leuk dat jij er bent en poost! (foto van die Qv)

Ja bij mij is het écht zo leeg. Er zit nog niet eens een gereedsschapssetje bij. Ik heb al eens op marktplaats geboden voor zo'n setje. Ligt dat setje eventueel dan onder dat wiel, normaal gesproken? Gevaren-driehoek heb ik ook niet. t Is dat jij het zegt Bram; ik heb er nog niet eens aan gedacht. Het is dus allemaal erg 'hol' daarzo. Daarom vind ik het ook allemaal zo raar.

Als ik die foto van de QV zie; dat is totaaaaaal anders!

Maar bram; heb jij dan wél zo'n gereedsschaps setje daar liggen? Weegt dat nog iets dan? En jouw driehoek ligt dan boven dat wiel of zo

Kingpin328
03-03-2007, 21:44
Hey Mondialseeker; wat leuk dat jij er bent en poost!

Ja bij mij is het écht zo leeg. Er zit nog niet eens een gereedsschapssetje bij. Ik heb al eens op marktplaats geboden voor zo'n setje. Ligt dat setje eventueel dan onder dat wiel, normaal gesproken? Gevaren-driehoek heb ik ook niet. t Is dat jij het zegt Barm; ik heb er nog niet eens aan gedacht. Het is dus allemaal erg 'hol' daarzo. Daarom vind ik het ook allemaal zo raar.

Als ik die foto van de QV zie; dat is totaaaaaal anders! Maar bram; heb jij dan wél zo'n gereedsschaps setje daar liggen? Weegt dat nog iets dan? En jouw driehoek ligt dan boven dat wiel of zo?

Robert:

cafeïneVRIJE koffie drinken en niet te laat naar bed vanavond. Mijn auto is nog steeds rood hoor.

Roger bedankt voor je foto! Bij mij ligt de hele boel in de achterbak, wel netjes opgesloten

Roger_L
03-03-2007, 22:03
Robert:

cafeïneVRIJE koffie drinken en niet te laat naar bed vanavond. Mijn auto is nog steeds rood hoor.

Roger bedankt voor je foto! Bij mij ligt de hele boel in de achterbak, wel netjes opgesloten.

Dan had ik in die tijd een ruimere achterbak waarschijnlijk :

Kingpin328
03-03-2007, 23:03
Dan had ik in die tijd een ruimere achterbak waarschijnlijk :)

ehhh ...

nofear02
03-03-2007, 23:34
ehhh .... Hé?? wat heb jij nou voor geks daar in die achterbak liggen Bram?? dat heb ik geloof ik niet hoor!

(ja ik weet dat jouw auto rood is hoor <proest> ik weet zelfs dat jij een rode aerofoil hebt!. dat deden ze veel in duitsland, dus dat klopt!) ;

Kingpin328
03-03-2007, 23:36
Hé?? wat heb jij nou voor geks daar in die achterbak liggen Bram?? dat heb ik geloof ik niet hoor!

(ja ik weet dat jouw auto rood is hoor <proest> ik weet zelfs dat jij een rode aerofoil hebt!. dat deden ze veel in duitsland, dus dat klopt!) ;)

heb je vast wel - onder de stoffering ligt thermische isolatie. de antenne had je wel herkend natuurlijk

Kingpin328
17-05-2007, 16:07
En nog eens wat voor de mechanisch onderrichten onder ons:

zijn de voorwielen c.q. wieldragers eigenlijk geaard

Kingpin328
02-08-2007, 00:06
En nog eens wat voor de mechanisch onderrichten onder ons:

zijn de voorwielen c.q. wieldragers eigenlijk geaard?

Iedereen stoppen met koortsachtig nadenken :D, ik ben eruit: het is een slijtage-indicator voor de blokken. Remblok versleten, metaal-op-remschijf, contact, lampie in dashboard aan

Monte Zemolo
11-10-2007, 23:51
Beste Robert,
Ik las deze tread zojuist en ik voelde een 'urge' opkomen om te reageren.
Ik weet dat ik een weightreductionfreak ben maar 15 kg zand voorin je Ferrari 328 is beslist 'not done'. Als er al iets is wat je moet bestuderen is het je schokdemperwerking want je auto weegt zo ongeveer 1300 kg aan de haak denk ik en met een middenmotor en een behoorlijke balans heb je die tuut met zand echt niet nodig. (Of je wilt Enzo uit zijn laatste rustplaats wekken). Alle middenmotorauto's neigen naar onderstuur in het begin en goede banden, dempers en stabilisatorstangen bepalen de rest van je rijkarakter als alles vrij is van slijtage en goed afgesteld is. Zelfs een VW-Kever heeft dit niet nodig.
Groetjes,

[QUOTE=nofear02;39]Dat is inderdaad redelijk normaal. Vooral als je alleen rijdt. Sommige mensen leggen een zak van 10 a 15 kg zand voor bij hun reserve-wiel; dat wil nog wel eens schelen. Probeer maar.[/QUOTE

nofear02
12-10-2007, 00:02
Ah! Goed zo Marcel. Dat is tenminste info. Ik moet er wel wat aan toevoegen en dat had ik al lang hier moeten neerzetten; er was wel wat meer aan de hand; het bleek dat de rubber busjes versleten waren van de stuurinrichting (stuurhuis). Er zijn nu 8 nieuwe ingegaan met plaatjes en dat scheelt al enorm. De wagen was niet alleen 'licht' aan de voorkant (zoals het op mij overkwam), hij stuurde ook niet echt strak, en het stuur sloeg een cm naar rechts als ik over een schuine richel reed (bijv een schuine overdwarse naad bij de viaduct op of afrijden). En vanaf 150 p/u verplaatste de wagen zich soms naar mijn idee een of twee cm naar links of naar rechts. Zomaar. Alsof ie een nieuwe evenwicht zocht. Dat was geen rijden meer zeg op het laatst. (het begon al vorig jaar oktober). Nou stuurt is veeeeel strakker en beter. Door de bocht, maar ook rechtuit. Blijft wel; dat toen ik eens reed zonder reservewiel, ik het tóen nóg lichter vond. Hard schuin de Brienenoord op, ik voelde me ready for take-off :). (Houston, we have a problem...

Monte Zemolo
12-10-2007, 00:26
Aah dat is goed om te horen, problem solved.
Tja, dat bedoel ik, het is net als in een orkest. Er hoeft maar 1 musicus vals te spelen. Maar eh...geen zand he?!! (LOL

KingCobra
20-01-2008, 19:34
Verbeeld ik het met nu of lijkt de voorkant nogal 'licht'. Als je over een hobbel op de snelweg rijdt, dan 'slaat' het stuur eventjes. Is dat normaal?

De mijne voelt niet licht in het stuur, ik heb er vorige week nog 250kmh mee gereden in Duitsland. En dan blijft hij strak sturen. Maar die stuurreactie herken ik wel. Maar ik denk dat dat komt omdat er een directe verbinding zonder hydraulische bekrachtiging tussen wielen en stuur is

nofear02
20-01-2008, 19:48
Aah dat is goed om te horen, problem solved.
Tja, dat bedoel ik, het is net als in een orkest. Er hoeft maar 1 musicus vals te spelen. Maar eh...geen zand he?!! (LOL)

De mijne voelt niet licht in het stuur, ik heb er vorige week nog 250kmh mee gereden in Duitsland. En dan blijft hij strak sturen. Maar die stuurreactie herken ik wel. Maar ik denk dat dat komt omdat er een directe verbinding zonder hydraulische bekrachtiging tussen wielen en stuur is. Nou mannen, het krijgt misschien toch nog een vervolg... het was een kort tijdje aardig beter, maar nou is t weer slechter geworden. En óf ik verbeeld het me, of dat ding dweilt de hele weg over. Ik zal de bandenspanning een opmeten, maar kan het niet zijn dat er een wiellager versleten is of zo? Ik moet continu bijsturen, lijkt nergens op. En in die sporen van trucks op de rechterbaan weet ik helemaal niet wat ik meemaak. Echt niet goed. Er moet ergens speling zitten of zo, want hij rijdt helemaal niet meer strak. En het is in korte tijd veel slechter geworden. Ik zou bijna denken dat er iets los zit of zo? Na de belgie-rit heen en weer, dus 350 km, is t erg snel verslechterd.

Marcel had me wel ideeën gegeven op de fcn-jaarvergadering, maar ik ben t al weer vergeten...:( wat was t ook al weer marcel, wat het allemaal kan zijn? anderen ook nog ideeën

Erikderaaf
20-01-2008, 20:40
Kan het niet aan de uitlijning van je wielen liggen?
Bandenspanning kun je altijd even checken, kan nooit kwaad..

Nuvolari
20-01-2008, 22:13
En óf ik verbeeld het me, of dat ding dweilt de hele weg over. Ik zal de bandenspanning een opmeten, maar kan het niet zijn dat er een wiellager versleten is of zo? Ik moet continu bijsturen, lijkt nergens op. En in die sporen van trucks op de rechterbaan weet ik helemaal niet wat ik meemaak. Echt niet goed. Er moet ergens speling zitten of zo, want hij rijdt helemaal niet meer strak.

Vanachter een pc is het heel lastig om dit goed te kunnen beoordelen. Er is echter wel een eenvoudig lijstje dat je zelf kunt aflopen.

- bandenspanning
- wielbouten vast
- geen roestvorming of vuiligheid tussen wiel en naaf
- sporing, vooras altijd iets toespoor en niet nul of zelfs uitspoor (uitspoor op vooras maakt ook zoekerig)

Edwi

KingCobra
21-01-2008, 07:43
Het reserve-wiel dat daar hoort te liggen :D. Ja, die was er toen even uit; moest ik nog schoonmaken. Het is dat thuiskomertje. Wacht, ik zal ff zoeken: ja; deze! :

Wat me opvalt: mijn reservewiel is geen thuiskomertje maar een volwaardig wiel. Was dat toen een keuze / optie of i.d. of heeft dat te maken met Zwitserland?

Zo'n volwaardig wiel zal wel iets zwaarder zijn, maar dat zal voor de wegligging weinig uitmaken denk ik

filiberke
21-01-2008, 08:35
Robert, in eerste instantie ben ik ook geneigd van je wieluitlijning, toespoor en uitspoor, te laten controleren.
Natuurlijk is het moeilijk om van achter je pc een diagnose te doen, maar als ik je een tip mag geven laat eens je ophanging testen, als je toch je wagen wil laten uitlijnen is het maar een kleine moeite om ook eens je ophanging te laten checken, je weet nooit.
Als het probleem daarna nog niet opgelost is, misschien speling op het stuurhuis

groete