View Full Version : hoe krasjes verwijderen
Ik ben in de koude winter bezig de lak op te knappen daar deze behoorlijk verwaarloost was tot mijn aanschaf in mei dit jaar. De lak heeft geen blanke afdek laag wat hem kwetsbaar maar ook makkelijk reparabel. Ik krijg echter een waas van krasjes niet weg. Ik gebruik schuurpapier korrel 2000 (nat) om stofjes en grovere (maar kleine) beschadigingen te verwijderen, daarna Commandant 4, daarna Commandant 5 en dan in de was. Ik gebruik soms een rubbing compound tussen het genoemde schuur papier en de Commandant 4. Als poetsdoek gebruik ik katoen. Wie heeft hier meer ervaring mee en kan mij vertellen wat voor poetsdoek beter is. Wellicht komen die veelal vage krasjes juist van de poetsdoek daar deze gewassen zijn geweest en aldus kalk in zit?
nofear02
16-12-2007, 22:59
Ik ben in de koude winter bezig de lak op te knappen .... Wellicht komen die veelal vage krasjes juist van de poetsdoek daar deze gewassen zijn geweest en aldus kalk in zit??Menno, ik denk dat je eens het 1,2,3 plan moet proberen van Meguiars. Daarnee maak je de lak eerst helemaal schoon, daarna ga je polijsten, en dan kan je nog overwegen ergens een rode polish of iets dergelijks te gebruiken zodat je evt 'witte' krasjes opvult met kleur, en dan daarna stap 3; lekker waxen. Koop dan ook die superdikke katoenen doek van meguiar. Die is niet goedkoop, maar poetst als een tierelier. Doe eerst een stukje, is t nog niet het gewenste resultaat, dan moet je tussendoor eerst nog kleien. Ik weet niet of Meguiar ook nog een scratch-remover heeft
Menno, ik denk dat je eens het 1,2,3 plan moet proberen van Meguiars. Daarnee maak je de lak eerst helemaal schoon, daarna ga je polijsten, en dan kan je nog overwegen ergens een rode polish of iets dergelijks te gebruiken zodat je evt 'witte' krasjes opvult met kleur, en dan daarna stap 3; lekker waxen. Koop dan ook die superdikke katoenen doek van meguiar. Die is niet goedkoop, maar poetst als een tierelier. Doe eerst een stukje, is t nog niet het gewenste resultaat, dan moet je tussendoor eerst nog kleien. Ik weet niet of Meguiar ook nog een scratch-remover heeft?
Robert, dank voor je info. Dit lijkt mij echter goed als de lak reeds bijna perfect mooi is, echter ik wil weten wat te doen alvorens dit wordt bereikt. Koop jij die spullen bij een auto speciaal zaak of..
nofear02
17-12-2007, 09:05
Robert, dank voor je info. Dit lijkt mij echter goed als de lak reeds bijna perfect mooi is, echter ik wil weten wat te doen alvorens dit wordt bereikt. Koop jij die spullen bij een auto speciaal zaak of...Nee hoor, met deze behandeling verdwijnen juist een heleboel krasjes. Vooral met het kleien. Mijn wagen werd er bovendien behoorlijk dieper rood van. Meguiars wordt niet voor niets ook heel veel gebruikt in de oldtimer-wereld. Maar ook bij exoten, en zelfs tunings-auto's. Zie www.meguiars.nl. Moet je even kijken waar het allemaal verkocht wordt, want het is idd niet zomaar overal te koop.
<edit: otosam, De Oude Veiling 81, 1689 AD, Zwaag/ Hoorn
Franc308
17-12-2007, 09:49
Meguiars heeft ook een pasta in een tube die speciaal is om kleine krasjes weg te werken
Menno, om krassen te verwijderen zou je 'Scratch-X' van Meguiars kunnen gebruiken.
Ik heb het al een aantal keer gebruikt om lichte krassen te verwijderen, zowel bij het handvat als kleine krassen op de auto, tot nu toe allemaal nog weg gekregen. Gaat het na de eerste keer niet weg moet je deze stap gewoon nog een keer doen, totdat het resultaat gewenst is.
Voor meer informatie over het hele stappenplan van Meguiars kan je hier meer info vinden: http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=19013&postcount=31
Robert, met het kleien verwijder je geen krassen. Met het kleien maak je de lak juist schoon. Pas met de Deep Crystal Polish ga je kleine krasjes verwijderen. Maar de opzichtelijke krassen moet je met Scratch X behandelen
nofear02
17-12-2007, 19:15
Robert, met het kleien verwijder je geen krassen. Met het kleien maak je de lak juist schoon. Pas met de Deep Crystal Polish ga je kleine krasjes verwijderen. Maar de opzichtelijke krassen moet je met Scratch X behandelen.Helemaal gelijk, ik haal wat door de war. Maak je met het kleien overigens de kleur dan nog dieper die kleur? Hoe meer vuil je eruit haalt hoe dieper de kleur die kleur wordt toch
Met het kleien doe je niks meer dan alle verontreinigingen uit de lak te halen. Je zorgt er dus voor dat de volgende stappen op een schone lak uitgevoerd worden. Uiteindelijk zullen de volgende stappen daardoor nog beter worden. Uiteindelijk helpt het dus tot een beter resultaat met een mooiere kleur ja.
De oorspronkelijke kleur terug halen gebeurd met de Deep Crystal Paint Cleaner
nofear02
17-12-2007, 19:38
De oorspronkelijke kleur terug halen gebeurd met de Deep Crystal Paint Cleaner.Nee, dat bedoel ik niet. vuil is in feite 'wit'. Als het superschoon is, dus het wit is weg, dan komt de kleur meer naar voren. wordt ie egaler/dieper/voller. Kon het verschil vorig jaar goed zien. Als ie schoon is dan denk je dat ie mooi is, maar als je dan een stuk met die stappen gedaan hebt dan denk je: woooow! :
Menno, om krassen te verwijderen zou je 'Scratch-X' van Meguiars kunnen gebruiken.
Ik heb het al een aantal keer gebruikt om lichte krassen te verwijderen, zowel bij het handvat als kleine krassen op de auto, tot nu toe allemaal nog weg gekregen. Gaat het na de eerste keer niet weg moet je deze stap gewoon nog een keer doen, totdat het resultaat gewenst is.
Voor meer informatie over het hele stappenplan van Meguiars kan je hier meer info vinden: http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=19013&postcount=31
Robert, met het kleien verwijder je geen krassen. Met het kleien maak je de lak juist schoon. Pas met de Deep Crystal Polish ga je kleine krasjes verwijderen. Maar de opzichtelijke krassen moet je met Scratch X behandelen.
Ik heb het hele verhaal gelezen. Dat is wel een enorme klus zeg maar ik geloof zeker dat het een goed systeem is. Echter wat doe je als je een paar stofjes in de lak aantreft. Dan begin je met korrel 2000 schuur papier waarna je langzaam moet opbouwen met steeds fijnere korrel vloeibare produkten. Dan komt Scratch-X pas op de laatste plaats lijkt mij, aldus net voor het in de wax zetten. Tevens wil ik graag weten of de poetdoek materialen veel invloed hebben. Velen gebruiken oude theedoeken en andere doeken die diverse malen zijn gewassen en kleine kalk deeltjes zullen hebben e.d
nofear02
17-12-2007, 22:47
Velen gebruiken oude theedoeken en andere doeken die diverse malen zijn gewassen en kleine kalk deeltjes zullen hebben e.d.Een oude theedoek vind ik veel te ''hard'', daarvoor moet je echt die superdikke katoenen doek kopen van Meguiars Menno, je weet niet wat je voelt. Zó dik en zó zacht. Superspul. Die doek hou je verder gewoon voor jezelf, spoel hem netjes uit in water
Een oude theedoek vind ik veel te ''hard'', daarvoor moet je echt die superdikke katoenen doek kopen van Meguiars Menno, je weet niet wat je voelt. Zó dik en zó zacht. Superspul. Die doek hou je verder gewoon voor jezelf, spoel hem netjes uit in water.
Heb jij wat met die doek? Maar o.k. ik ga het proberen
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.