View Full Version : The Slotcars - draad
nofear02
04-12-2007, 12:17
Zeg heren modelauto-liefhebbers, ik kom op internet stomtoevallig dít tegen:
http://www.theslotcar.com/
http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=28750
http://www.slotcarillustrated.com/portal/forums/showthread.php?t=199
Slotcars! Kennen jullie dat ook? Wat zijn dat? Racebaan-autootjes? Daar schijn je ook allemaal Ferrari's in te hebben. Geweldig! Bekend bij mensen van jullie?
Zo ja; wat heb je er voor modellen allemaal in, hoe werkt het, etc, etc
.
dcpixels
05-12-2007, 12:20
Jaja Robert, die ken ik wel. Het zijn inderdaad de racebaan auto's. En ook daar gaat een geld in om! De oude modellen uit '60 en '70 jaren zijn onbetaalbaar. Ook hier kun je zeggen ... had ik het allemaal maar bewaard.
.
Slotcars! Kennen jullie dat ook? Wat zijn dat? Racebaan-autootjes? Daar schijn je ook allemaal Ferrari's in te hebben. Geweldig! Bekend bij mensen van jullie?
Zo ja; wat heb je er voor modellen allemaal in, hoe werkt het, etc, etc.
Ja ja!!! Als kind nooit mogen hebben! Nu nog steeds een kind, maar wat ouder heb ik me vorige week een Carrera Evolution baan aangeschaft met een Ferrari en een Williams, en er een 575 GTC bij gekocht (leuk hier werken de lampjes van!). Ook nog wat extra baan verlengstukken om wat snelheid te kunnen maken. Helaas helpt dit maar weining. Ik denk dat als je top snelheid wil blijven rijden een recht stuk van een meter of 10 toch echt wel nodig is. Die dingen gaan echt heeel snel.
Een slot car is een auto die rijd over een baan met daarop twee rijstroken. Iedere rijstrook heeft een sleuf in het wegdek met aan beide kanten een stalen geleider. Deze lopen over de hele baan. Onder op de auto's zit er een roterende kop met een soort vin met aan beide kanten stalen contactborstels. De "vin" valt in de sleuf van de baan en word zo op zijn plaats gehouden. Door middel van sneldheidsregelaars bepaal je de snelheijd van de auto's. En ja, je moet de snelheid varieren wil je op de baan blijven. Een stuk moeilijker dan het lijkt!
Let wel, dat alles z'n prijs heeft!
http://www.carrera-toys.com/index.php
www.haertle.de/product_info.php?products_id=10709
.
Erikderaaf
05-12-2007, 18:39
Slotcars!!! Gaaf! Superleuk om te doen. Een beetje baan is wel een investering (vanaf een 120 euro). Maar het is zo leuk, heeft niks te maken dan de rommel die voor 25 euro bij de speelgoedwinkel verkocht word! Het gaat best ver.
Bekende merken zijn o.a. Ninco, Carrera, Scalextric, de auto's daarvan zijn schaal 1:32. Bij een goede vriend van me gaan we regelmatig eens een stukkie racen, die hebben een loods en een baan van meen ik 25 meter. Van Ninco. Met een rondeteller erbij is er een hele mooie competitie te houden. Het leuke is dat het op rijkunsten aankomt. Je hoeft dan wel niet te sturen, alleen maar gassen of rem, maar je kunt daarbij wel je eigen 'bochtentactiek' bepalen. Ga je te hard dan vlieg je eruit maar doseer je het dan kun je een beetje driften!
Mooi is dat je bij de beter auto's, dan met name Ninco, NSR je de auto helemaal kunt tunen op prestatie. Denk aan banden (zacht en hard) velgen (standaard of precies metaal gefreesd) Kogellagers voor de assen, gebalanceerde assen, metalen tandwielen voor verschillende overbrenginsverhoudingen, 4wd kitjes, flexibele chassis, motoren met verschillende karakteristieken etc.
Het leuke is dat er ook veel Ferrari materiaal is! Carrera heeft diverse modellen, alsmede Scalextric, Ninco biedt ze ook als kit aan om de licenties te omzeilen. Het nivo van detail op de wagens is erg hoog, ik heb ze regelmatig in de hand en vind het haast zonde om met zoiets moois te gaan rijden!
Het enige jammere is dat het flink wat ruimte inneemt, al zijn er kits te krijgen die op een beperkte oppervlakte een flinke baan kunnen plaatsen met flyovers etc. Tegenwoordig is er ook digitaal materiaal te krijgen. Je bent met je wagen dan niet meer beperkt tot 1 slot, maar je kunt dan op speciale overschakelstukken door op een knop op de regelaar te drukken je wagen laten overschieten naar de andere rail. Zo kunnen er op 2 sporen tot wel 6 auto's rijden. Een nieuwe wereld, erg leuk
In Dordrecht heb je wat grote slotracebanen bij de kartbaan.
http://www.go-kart-in.nl/main/slotrace.html
.
Vivado Ferrari
05-12-2007, 19:12
Mijn vader heeft zijn Slotcar baan en modellen ook nog steeds. Die was van Jouef, met veel Lotus, Ferrari en Mercedes types. Maar ook Matra's, Chapparels en Gordini's. Daar heb ik vroeger nog aardig wat kilometertjes mee gespeeld!:)
.
nofear02
05-12-2007, 20:49
Alle-mach-tig :D, hebben jullie hier óók al verstand van??? :D. Onvoorstelbaar! Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kén wel racebanen ja, had er vroeger zelf ook één. En kleintje, maar ik heb me suf gespeeld. Tsjoh, dat ze zelfs van die hele grote slotbanen hebben joh. Fantastisch
Alle-mach-tig :D, hebben jullie hier óók al verstand van??? :D. Onvoorstelbaar! Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik kén wel racebanen ja, had er vroeger zelf ook één. En kleintje, maar ik heb me suf gespeeld. Tsjoh, dat ze zelfs van die hele grote slotbanen hebben joh. Fantastisch!
Zo'n grote baan is echt leuk speelgoed natuurlijk. Mijn ervaring met de kleinere "speelgoed" baantjes is dat het meer de kunst van het "inhouden" is en niet van het "gasgeven". Bij het minste of geringste lig je van die baan af.
In Dordt hebben ze nu zelfs een soort off-road slotbaan geloof ik... ik wil dat zeker nog eens gaan proberen..
Erikderaaf
05-12-2007, 22:01
In roosendaal zit een winkel met een leuke Ninco baan! Zéér uitdagend. Doen ze een wintercompetitie op met verschillende klassen. Vorig jaar een paar keer meegedaan. Echt heel leuk!
Hier in uden zit ook het MRTU. Mini Racing Team Uden. Rijden met zeer professioneel materiaal op een houten baan. Worden ook WK's op gehouden enzovoorts. Zie http://www.mrtu.nl/
Dat gaat wel zo ongelooflijk hard!!! Moet je zien om te geloven
dcpixels
05-12-2007, 23:35
In Dordrecht heb je wat grote slotracebanen bij de kartbaan.
Leuk voor de F-Chat 'uitje' Robert. :D
Maar wat een aparte hobby weer. Het is zelfs racen in competitie verband ... prachtig! Leuk om een keertje te gaan kijken om de sfeer te proeven
nofear02
05-12-2007, 23:44
Leuk voor 'n F-Chat 'uitje' Robert. :D.Ssssst! ;)
.
cool-ferrari
22-12-2008, 11:21
Ik ga in 2009 ook een slotcar kopen weet nog niet welke Ferrari want het aanbod is erg groot :D maar ik ga denk ik wel voor een klassieker die vindt ik wel erg wijs. maar eens informeren naar de mogelijkheden er van. Heb ook wel intresse om wedstrijden te gaan rijden wat weer een leuk element met zich mee brengt.
Erikderaaf
22-12-2008, 11:26
Ik zou gewoon naar een goede baan kijken, van Ninco en Carrera zijn er beide Ferrari's te krijgen, zij het dat ze bij ninco als kit worden verkocht ivm licentie.
Alleen zou ik er niet mee rijden, wagens vliegen onherroepelijk een keer uit de bocht en het is zonde om een vleugeltje/spiegel/antenne kwijt te raken toch?
cool-ferrari
22-12-2008, 11:32
Idd dat is waar want als ik bij de wat duurdere slotcar kijk dan zijn ze toch wel erg kanp gemaakt. en om naar een baan te kijken zit wel wat in
Ik heb zelf de Carrera baan, en die is er goed. Wat me opvalt is dat de baan zijn waarde lijkt te houden als je delen zoekt via bv marktplaats zij die bijna net zo duur als in de Winkel. Ze zijn echter alles behalve goedkoop.
Ik heb een f1 van Ferrari en een zwarte 575GTC
cool-ferrari
22-12-2008, 16:15
Idd dat is het fijne van deze hobby ze blijven idd aardig hun waarde behouden. als je de boel verkoop dan ben je niet je geld kwijt. met het grotere spul is dat anders helaas maar waar het is natuurlijk als je het 2dehands wilt kopen wat minder hihi maar ik ga eens kijken en want er is zoveel tegen in om loop :D dus ik neem toch even rustig de tijd om me te informeren
Mondialseeker
22-12-2008, 20:21
Heb ooit, vele jaren geleden, een mooie baan van Polistil gekregen van de goeie ouwe Sint. De wagens toen waren twee mooie F1 modellen, maar hebben de jaren niet overleefd. Enkele jaren terug op een beurs voor miniaturen/modellen vond ik op een stand de Ferrari 166MM en 250TR van Ninco. Nu staat het boeltje op zolder, wordt eens tijd dat ik die eens van onder het stof haalt zo te zien.
nofear02
22-12-2008, 20:43
Heb ooit, vele jaren geleden, een mooie baan van Polistil gekregen van de goeie ouwe Sint. ..... Nu staat het boeltje op zolder, wordt eens tijd dat ik die eens van onder het stof haalt zo te zien.da's op zijn minst geld waard Jurgen. op de Namac-beurs in Houten staan ze ook altijd met racebaan-onderdelen en autootjes. Van die stukken wegdek die je met koperen pennetjes aan elkaar moet schuiven. rechte stukken, bochten, scherpe bochten, en zelfs verkantingen. Grijze stukken met witte strepen als wegmarkering. Weet het merk ff niet meer. Heb ik vroeger ook gehad. Alleen had ik een rode simca en een witte mercedes, heel klein, geen f's..:(.
sloefspeed
22-12-2008, 22:56
Kijken jullie maar eens rond op de volgende websites :
Het WK modelracing individueel wordt met nauurgetrouwe 1/24 kopies van de F430 Challenge wagens verreden, dit jaar in Herentals, volgend jaar in Toronto...
www.imca-slotracing.com
EN het Europese kampioenschap teamraces voor amateurs worden volgend jaar met GT1 en GT2 wagens (waaronder de F430GT2 uiteraard) verreden :
www.eecmodelracing.eu
Meer specifieke info? contacteer mij...
CU
Raymond
Vivado Ferrari
22-12-2008, 23:04
Het WK modelracing individueel wordt met nauurgetrouwe 1/24 kopies van de F430 Challenge wagens verreden....
Zeer fraai, die F430's. Echt een heel kampioenschap. Leuk om te zien.
nofear02
22-12-2008, 23:15
Meer specifieke info? contacteer mij...
CU
Raymond
Welkom Raymond! Jij zit helemaal in het (F-)slotcar-wereldje? Leuk!
sloefspeed
22-12-2008, 23:43
Welkom Raymond! Jij zit helemaal in het (F-)slotcar-wereldje? Leuk!
Inderdaad, wel in het meer professionele materiaal, wagens die door de rijders geheel zelf gebouwd en getuned worden.
Wat uiteraard niets afdoet aan de thuisbanen en het ready to race materiaal. Ik heb het de komende maanden vrij druk met een en ander te organiseren voor het EK.
Groetjes,
Raymond
.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.