View Full Version : Wat gebeurt hier ?!
Franc308
23-11-2007, 23:31
Enig idee van wie deze Ferrari is
Franc308
23-11-2007, 23:52
Enig idee van wie deze Ferrari is ?
Geen idee?
OK.... get ready.... ........it's mine ! ;
Erikderaaf
23-11-2007, 23:58
En wij vragen ons heel erg af wat er aan je wagen gaat gebeuren/reeds gebeurd is !!
Ja Frank, meer info graag
Franc308
24-11-2007, 00:11
Hahahaha, ja jongens; jullie lezen het goed; mijn baby gaat de winter doorbrengen in een beauty farm.
Sommigen van jullie wisten het al, maar ik heb besloten om de auto volledig te laten overspuiten. Niet zomaar, maar op een profesionele manier, door een zeer professioneel restauratie bedrijf. Straks zal niet te zien zijn dat ie overgespoten is. Enkel de motor en het onderstel zullen onaangeroerd blijven. Voor de rest gaat alles eraf en gaat ie tot op de blanke plaat kaal gemaakt worden. Mijn kinderen hopen vurig dat ik hem rood laat spuiten (wat een Ferrari hoort toch rood te zijn ! ) , maar de oorspronkelijke kleur, Grigio Fer 700/C, zal over enige maanden weer op de vloeiende vormen van de auto neerdalen.
Sommigen van jullie zullen hier van opkijken of het zelfs overdreven vinden. De auto was namelijk al heel mooi. Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik ben een vreselijke perfectionist. Er zaten twee kleine roestplekjes op, flinke steenslag op de voorkant en bovenal en meest ergerlijk voor mij; de volledige lak is aangetast door een boomhars; over de gehele oppervlakte zit een groot aantal harsdruppels die de lak onherstelbaar hebben aangetast. Met name goed te zien bij fel zonlicht en TL-licht. Verder kan elke auto strakker en deze dus ook. Al deze zaken waren vanaf het begin een doorn in mijn oog en een paar maanden geleden heb ik dan ook de beslissing genomen om hier iets aan te doen.
Ik heb hem begin deze maand weggebracht. Ik zal hem naar verwachting begin maart volgend jaar weer op kunnen halen. De foto die ik net plaatste, heb ik vandaag gemaakt
Franc308
24-11-2007, 00:21
Hier nog wat fotos in chronologische volgorde.
- wegbrengen
- demonteren onderdelen
- kaalmaken van de carrosseri
Franc308
24-11-2007, 00:26
Hier nog enkele foto's
Franc308
24-11-2007, 00:30
En nog een paar
Bedankt voor de foto's.
Hou ons op de hoogte vooral met nog veel meer foto's.
Prima keus, naast Rosso is Grigio mijn favorite kleur voor een 308
Franc308
24-11-2007, 01:03
Het bedrijf waar ik het laat doen heet Niessen Restauratie Center, gevestigd in Grubbenvorst, niet te ver van Venlo.
Wellicht niet een van de meest bekende firma's in Nederland, maar behorend tot de absolute top, ook buiten Nederland.
Kijk maar eens op http://www.niessen-classics.com
Zijn m.n. bekend om classic cars, maar doen ook veel modern. Nu o.a. bezig met een volledige restauratie en herstel (techniek en kevlar body) van een (ik dacht) Porsche Cup race auto.
Hun grootste project momenteel is een Talbot Lagot uit 1939 (zie foto reportage op hun site).
Op basis van wat ze met die auto al aan capaciteiten hebben laten zien, zijn ze uitgenodigd om, zodra de auto klaar is, deze mee te laten doen op het concours d'elegance op Pebble Beach! Dat zal naar verwachting komende zomer zijn.
Kenners onder jullie die spuitwerk van een auto op kwaliteit kunnen beoordelen, zullen in maart (hopelijk) zeer onder de indruk zijn; de body zal zo glad als een aal zijn, alle passingen zullen perfect zijn en van een 'sinaasappelhuid' zal in de verste verte geen sprake zijn.
Na 1 week werk...
De voor en achterklep zijn er inmiddels af en zijn voor het grootste deel al kaal geschuurd. Er werd mij verteld dat op beide delen nog de originele lak zat. Niessen vond het originele spuitwerk niet van bijster goede kwaliteit; veel sinaasappel huid en onregelmatig qua dikte.
De voorspoiler is eraf, de achterbumper en m'n tubi liggen ook ingepakt op zolder.
De bekleding van de deuren is eraf en verder alle badges, type aanduidelingen, deur klinken, lichten, roosters op de voorschermen, etc, etc.
Tot nu toe gelukkig geen verassingen aan het licht gekomen, behoudens de 2 kleine roest blaasjes; rechtsvoor, precies op de punt van de auto en de tweede rechts achter aan het eind van de dakgoot. Maar die kenden we al.
De wielen zijn goed ingepakt zodat stof en verf daar geen kans krijgen.
Het geeft me wel een veilig gevoel om te zien hoe secuur zij de auto demonteren. Ze hebben een boekwerk aangelegd met notities, opmerkingen, tekeningen, etc dat precies beschijft hoe alles gemonteerd zat zodat alles straks op precies dezelfde manier terug geplaatst wordt, tot in de kleinste details. Daarnaast hebben ze tot nu toe ook nog eens 300 fotos gemaakt van details.
Komende week wordt de auto geschuurd tot alle verf eraf is. Daarna gaan de deuren eruit en de ook de voor en achter ruit. Het zal spannend zijn of de voorruit dat gaat overleven. Ik geloof dat de kans hierop heel klein is. Daar heeft Niessen mij in ieder geval al op gewezen. Zij hebben al contact gezocht met een leverancier die de exact dezelfde ruit, in de dezelfde kleur en met dezelfde anti verblindings band bovenin kan leveren.
Na de 2e weken dat ie bij Niessen is ....
De auto nu voor 95% tot op de blanke plaat kaal geschuurd.
De 2 kleine roestblaasjes die we al eerder hadden ontdekt, verborgen 2 kleine roestgaatjes die komende week verholpen zullen worden.
Het rode onderste deel aan de achterzijde is van polyester. Waarschijnlijk zal de voorspoiler er straks ook zo uitzien. Maar daar is momenteel nog niet aan gewerkt.
Er zijn verder geen verrassingen tevoorschijn gekomen (gelukkig!), want dat is meestal wel het geval bij het kaal maken van carrosserieën.
Komende week zal de laatste 5% van het schuurwerk afgemaakt worden.
Vervolgens zullen de voorruit en de achterruit eruit gehaald worden. Ook de deuren gaan er dan uit.
Mbv een roestwerend middel wordt alle kaal geschuurde plaat bewerkt en vervolgens zal alles in epoxy primer gespoten worden.
Dat zal dan een aantal weken uitharden en in januari wordt de draad weer opgepakt en gaan ze de delen strak maken.
Ik zal jullie verder op de hoogte houden van de voortgang van het project
mavanhaasteren
24-11-2007, 06:24
Zo dat zijn geen halve maatregelen om hem weer mooi te maken.
Ziet er erg dramatisch uit, zo helemaal ingepakt.
Maar hij zal straks weer schitteren ga ik van uit.
Hou ons op de hoogte, inderdaad met veel foto's als het kan
Erikderaaf
24-11-2007, 07:49
Wauw, dat is nogal ingrijpend Franc! Ik ben zéér benieuwd naar de vorderingen en hoop het eindresultaat eens te kunnen bewonderen!
Het bedrijf ken ik, daar heb je je bolide in hele goede handen
430driver
24-11-2007, 09:28
Ik heb op discoverie de serie gevolgd: a car is reborn: daar werd een e-type helemaal gerestaureerd. oók zijn spuitwerk was uiteindelijk spiegelglad door dse epoxy die hij had gebruikt alvorens de definitieve laklaag aan te laten brengen. Ben benieuwd naar het eindresultaat van jouw 308
Dat je al een perfectionist was met poetsen was ik al achter gekomen! Maar blijkbaar kan het voor jou altijd nog beter. :)
Dat je zo'n stap durft te nemen vind ik toch wel knap hoor. Want dat moet toch wel schrikken zijn als je je Ferrari ineens helemaal opgeschuurd ziet staan??
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat
steven frohn
24-11-2007, 12:00
erg mooi met al de foto,s er bij ben heeeeel erg benieuwd hoe hij er uit ziet als hij klaar is laat tussen door nog eens wat foto,s zien vinden wij allemaal erg mooi gr uit het den helde
Franc,
foto's zien er goed uit, je kan wel zien dat daar professionals aan het werk zijn.
En sterkte bij het wachten tot en met Maart 2008. :D
Rob
360spider
24-11-2007, 12:12
Franc je wagen was al prachtig en hij wordt nou nog mooier... Misschien mag jij ook wel naar pebble beach als hij klaar is ;)
Hou ons op de hoogte met fototjes..
nofear02
24-11-2007, 12:28
Enig idee van wie deze Ferrari is ?FRANC!! Ben je nou helemaal belazerd????? :D :D. Ik schrik me wezenloos man!: heel je mooi auto naar gompes! Jeeeeeeej. En jij kan daar gewoon rustig naar kijken en zelfs foto's maken? Of wel met hartversterkende middelen? Ik zou geen oog meer dicht doen. Man-o-man; je moet het maar durven. Heb dit draadje nog niet helemaal gelezen, ff geen tijd, maar je zal er neem ik aan goed over nagedacht hebben en er van uitgaan dat ie er nóg mooier vandaan komt. Lees vanavond wel bij. Wat een foto's man, wat een projekt!! Petje af man. Pfoeh! Super geweldig dat je t hier met ons deelt trouwens. Goed en erg interessant om te zien. Hou ons op de hoogte
Dit heb ik vroeger met mijn streven naar perfectie ook gedaan met mijn Alfa's en kapitalen besteedt aan mijn GTV6 en Spider 2000 Veloce. Wat er ook gebeurde ze moesten smetteloos zijn. Mijn GTV is daarom wel 2 keer volledig uit elkaar gehaald. Ik begon echter te beseffen dat ik bang werd van ieder piepje en dingetje en terughoudend werd in het gebruik. Nu ben ik nog immer redelijk perfectionistisch maar wil vooral plezier hebben aan mijn hobby auto's en aldus moeten ze in zeer goede en verzorgde staat zijn en zo ook ogen. Natuurlijk pak ik alles aan wat niet naar mijn zin is maar dit vooral voor het knutsel plezier in de winter.
Natuurlijk, zo veel mensen..... zo veel wensen!
Succes met dit projekt
Franc308
26-11-2007, 00:14
Hi Alfer, ik begrijp wat je zegt. Het project dat ik nu doe met mijn 308 is overigens niet mijn eerste. Mijn Giulia Spider uit 1963 heb ik eigenhandig uit en weer in elkaar geschroefd. Na 7 jaar was ie helemaal klaar. Vaak heb ik voor de beslissing gestaan wat te doen met een bepaald onderdeel; vervangen, geheel restaureren of gewoon schoonmaken en spuiten. Hoe ver wil je ga, hoe gek wil je het maken, etc waren vragen die ik veelvuldig heb moeten beantwoorden. En het antwoord was zeker niet altijd hetzelfde.
Na dat project heb ik ook mijn Bertone (GTV2000) volledig aangepakt en weer als nieuw gemaakt. Dat ging weliswaar niet zo rigoreus als bij de spider, maar toch bijna 4 jaar over gedaan.
Het is wel voor het eerst dat ik het bij de 308 nu door een ander laat doen. Gewoon omdat ik er nauwelijks nog tijd voor heb en de tijd die ik vrij heb aan andere dingen wil besteden
Hi Alfer, ik begrijp wat je zegt. Het project dat ik nu doe met mijn 308 is overigens niet mijn eerste. Mijn Giulia Spider uit 1963 heb ik eigenhandig uit en weer in elkaar geschroefd. Na 7 jaar was ie helemaal klaar. Vaak heb ik voor de beslissing gestaan wat te doen met een bepaald onderdeel; vervangen, geheel restaureren of gewoon schoonmaken en spuiten. Hoe ver wil je ga, hoe gek wil je het maken, etc waren vragen die ik veelvuldig heb moeten beantwoorden. En het antwoord was zeker niet altijd hetzelfde.
Na dat project heb ik ook mijn Bertone (GTV2000) volledig aangepakt en weer als nieuw gemaakt. Dat ging weliswaar niet zo rigoreus als bij de spider, maar toch bijna 4 jaar over gedaan.
Het is wel voor het eerst dat ik het bij de 308 nu door een ander laat doen. Gewoon omdat ik er nauwelijks nog tijd voor heb en de tijd die ik vrij heb aan andere dingen wil besteden.
Franc, ik bewonder je om het feit dat je die Giulia's eigenhandig hebt gerestaureerd en denk te begrijpen wat je drijfveer is voor dit nieuwe project met je 308. Over het waarom kun je niet echt discussieren omdat dat een puur persoonlijke keuze is. Als jij na beeindiging van dit project nog meer plezier aan je 308 beleeft, dan heb je groot gelijk gehad.
Het lijkt trouwens dat je een grote garage met sleutelruimte hebt waar ik zeer jaloers op ben. Ik moet mijn 328 in mijn 3x6 meter garage met de hand enorm kunnen manoeuvreren
Franc308
01-12-2007, 14:40
Het was de bedoeling dat de auto afgelopen week in de epoxy zou komen... Da's dus niet gelukt.
Toch is er veel aan gebeurd dat wellicht niet meteen heel duidelijk op onderstaande foto's te zien is.
De body blinkt nu als een spiegel. Daar is veel tijd gaan zitten. Alle randjes, hoekjes, etc, etc zijn nu ook helemaal ontdaan van het kleinste beetje verf / plamuur. Vergelijk onderstaande fotos maar eens met die van vorige week. dan zie je duidelijk dat de body nu echt helemaal kaal is.
De deuren zijn er af gehaald en zijn ook helemaal kaal. Zie een foto.
Ik was blij te zien dat de voorruit is er in 1 geheel uitgekomen is. Gelukkig! Geen noodzaak dus om een nieuwe te kopen. Het terugplaatsen zal normaal gesproken geen risico geven op barsten / breken.
De achterruit zit er nog in en zal komende week eruit gaan.
Verder is de voorspoiler kaal gemaakt. Ook die heeft die rode kleur als aan de achterkant van de auto te zien is. Door steenslag is het poyester aan de onderkant gebarsten. Dat zal komende week weggesneden / weggeschuurd worden en dan zal nieuw polyester aangebracht worden zodat de oorspronkelijke vorm weer helemaal terugkomt.
Komende week wordt de hele body, deuren en voor/achterklep met een fosfor oplossing behandeld om de oppervlakte helemaal schoon te maken. En dan wordt er epoxy primer overheen gespoten
Franc308
01-12-2007, 14:41
en nog een paar foto
nofear02
01-12-2007, 16:16
Allemachtig Franc, ik krijg er nog steeds de kouwe rillingen van als ik die foto's zie. Ongelofelijk! Wat een klus joh. Maar t zal moooooi worden! Dat kán gewoon niet anders
Mondialseeker
01-12-2007, 17:13
Super project. En in feite reuze dat iemand nog de moeite wil nemen zijn wagen zo punctueel in orde te houden.
In welke orde van grootte is het gat in je portefeuille bij zo'n project?
Groeten
Jurge
Super project. En in feite reuze dat iemand nog de moeite wil nemen zijn wagen zo punctueel in orde te houden.
In welke orde van grootte is het gat in je portefeuille bij zo'n project?
Groeten
Jurgen
Jawade dat zou ik ook wel eens willen weten wat daar de prijs van is gewoon voor eens een gedacht te hebben je mag het anders eens prive bericht doorsturen.
Ik denk dat ook eens te willen doen ben er over na aan het denken
Nog een beetje door poetsen en je hebt een chroome Ferrari op de oprit staan! ;)
Leuk om zo af en toe wat updates te zien met foto's. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat
woow dat is me toch een onderneming zo!! Wat een werk is dat maar het zal er denk ik erg mooi uit komen te zien. Ik heb heel veel respect voor de mensen die een ferrari zo laten behandelen! Zo blijven ze voor altijd mooi en dat moet ook. Ik vind het super dat je dat zo laat doen. Het is ook wel gewaagt om je auto bij een bedrijf te laten staan en over een tijd ziet hoe ie eruit komt te zien. Voor iedereen een verrassing!!
Mooie draad zo met een aantal foto's:D
Franc308
07-12-2007, 23:59
Aan het eind van de middag vandaag is mijn vader nog even wezen kijken.
Hij werd meteen op de hoogte gebracht van het feit dat een fotograaf was geweest eerder op de dag om fotos te maken... Zijn fotos zijn onderstaand bijgevoegd. ;)
Het was oorspronkelijk de bedoeling om de auto vandaag in de epoxy te spuiten, maar dat is door tijdgebrek niet meer gelukt. Op de fotos van Peter kun je zien dat de auto juist voor de deuren van de spuitcabine staat.
Ik heb niet de indruk dat er deze week veel aan gebeurd is.
In ieder geval is de auto nu volledig afgeplakt.
De behandeling met de fosfor oplossing is nog niet gedaan, omdat die daarna direct in de epoxy gespoten moet worden. En daar was vandaag dus geen tijd meer voor.
Hij staat nu helemaal klaar in de spuitcabine en de fosfor behandeling en epoxy-laag worden komende maandag ochtend aangebracht.
Meer valt er voor het moment niet te melden
Franc308
15-12-2007, 16:35
Voor dag en dauw stond ik vanochtend al bij Niessen voor de deur.
Afgelopen week is de fosfor behandeling gedaan. Hieronder een paar fotos van na die behandeling. Niet echt goed te zien, maar de auto heeft nu een blauwige kleur gekregen. Dat is een teken dat de behandeling goed is gegaan. Vervolgens wordt de epoxy primer er op gespoten. De auto heeft nu een egaal grijze kleur gekregen.
Ook de losse delen zijn afgelopen week in de epoxy gespoten.
Komende week wordt er 'poly' op gespoten; wij noemen dat gewoon plamuur. Normaal wordt dat met de hand aangebracht met een spatel, maar aangezien er maar een minimale hoeveelheid op hoeft (de body is al behoorlijk strak), wordt dit gespoten.
De plamuur krijgt dan de tijd tot eerste week januari om volledig uit te harden en te drogen. Daarna begint het schuurwerk.
Vervolgens zal de grondverf erop komen, dan de lak (de uiteindelijke kleur) en als laatste een laag blanke lak.
Tussen elke laag wordt er geschuurd, en geschuurd, en geschuurd.... tot ie gladder is dan glad.
We liggen nog steeds op schema zodat ie circa begin maart klaar zal zijn
Franc308
15-12-2007, 16:37
vervol
Erikderaaf
15-12-2007, 18:04
Zeer interessant project, hoe te lezen met alle verschillende behandelingsstappen. Een glad resultaat zal het zeker worden!!
Begon me net af te vragen hoe ze die wagen zo manoevreerden in zo'n netjes afgeplakte staat.... inderdaad gewoon met een gaatje :
Kan iemand mij vertellen waar de fosfor behandeling voor dient
Franc308
15-12-2007, 19:20
Zeer interessant project, hoe te lezen met alle verschillende behandelingsstappen. Een glad resultaat zal het zeker worden!!
Begon me net af te vragen hoe ze die wagen zo manoevreerden in zo'n netjes afgeplakte staat.... inderdaad gewoon met een gaatje :)
Heerlijk eenvoudig he? :) Vond ik ook al!
Kan iemand mij vertellen waar de fosfor behandeling voor dient?
Dit is m.n. een anti roest behandeling.
Mbv die fosfor oplossing wordt de kale plaat volledig en tot diep in de porien schoongemaakt. Als je met je handen de plaat aanraakt, blijven er altijd zweet / zuurresten achter die roestvorming kunnen veroorzaken. Mbv deze behandeling wordt dit voorkomen
Dit is m.n. een anti roest behandeling...
O.k, dat vermoedde ik al. Ik neem aan dat dat een gebruikelijke behandeling is voor auto's die kaal gemaakt zijn. Jee Franc, wat is dit geduld opbrengen zeg. Hele leuke draad om te volgen.
Franc308
22-12-2007, 12:36
Zo, ben net weer terug van 'een kopje koffie' bij Niessen.
De auto, voor/achterklep, voorspoiler en deuren zijn deze week in de poly (plamuur) gespoten.
Voordat dit spuitwerk gedaan werd, is de spuitcabine eerst opgewarmd tot ongeveer 70 grd. Tegelijkertijd wordt de luchtvochtigheid van de ruimte teruggebracht tot ongeveer 5%. Hierdoor zal het allerlaatste beetje vocht dat nog ergens op het plaatwerk mocht zitten, vervliegen en is alles dus droger dan droog.
Zoals op de onderstaande foto's te zien is, hebben ze de auto op bokjes gezet om zo beter bij de dorpels ed te kunnen komen.
De voorspoiler is helemaal gerepareerd. Die was aan de onderkant behoorlijk gehavend. Ze hebben over de hele breedte nieuwe matten polyester aangebracht en dat ding is weer helemaal nieuw! Niets aan te zien. Ongelofelijk!
Komende 2 weken wordt er niet aan gewerkt om de poly volledig te laten drogen en uitharden
Franc308
22-12-2007, 12:37
vervol
Vivado Ferrari
22-12-2007, 12:57
Je houdt ons goed op de hoogte van de ontwikkelingen. Geweldig, Franc!
Het opschroeven van de onderdelen en emblemen is volgens mij de mooiste klus. Dan zie je echt resultaat.
We wachten af....
nofear02
22-12-2007, 15:22
Franc, ik denk dat als jij je auto gaat ophalen als ie klaar is, je heeeeeeelemaal GEK wordt. Dat wordt ongeloofelijk mooi. Gewoon: ALS NIEUW! Wat een toestanden halen ze uit met die wagen zeg. Super
Hele leuke draad heb je hier gemaakt Franc! Ik ben ook al benieuwd naar het resultaat. Wat een project... Ik zou er het geduld niet voor hebben. 1 enkel vraagje nog, waarom was de achterbumper rood en de rest grijs voor de fosfor behandeling? Het is trouwens bizar om je Ferrari zo te zien, je kunt je niet echt voorstellen dat ie ooit nog de Ferrari was vanop de eerste foto's toen ie werd opgehaald
Greetz
Reibe
Franc308
22-12-2007, 19:32
Hi Reiben,
Dank voor je reactie.
het geduld niet hebben.... ach, ik denk maar dat ik anders toch niet met de auto zou rijden tijdens deze maanden.
En straks is het helemaal een beauty die dan ook voor mij helemaal af is.
De achterbumper en trouwens ook de voorbumper zijn niet van ijzer zoals de rest van de carrosserie, maar van polyester.
En de polyester die men gebruikt heeft, is rood van kleur.
Als ie straks klaar is, zul je hetzelfde zeggen; je kunt je niet voorstellen dat die Ferrari die hier zo staat te blinken, dezelfde is als die auto die eind december in de plamuur stond! ;
Dat is ook waar! Hoe zit het nu verder met de wagen Franc? Ik ben nu wel benieuwd hoe het nu met het project gesteld is want we hebben al even niets meer van jou gehoord
Greetz
Reibe
Nou kom op Franc, maak ons deelgenoot van het vervolg
Gaaf hee!
inderdaad toch een hele beslissing om een 'total respray' te gaan doen.
Er zit onder de autospuiters veel kaf onder het koren. op beurzen zie je vaker 308's 328's en ook wel 348's die minder fraai overgespoten zijn.. ( ik heb er een neusje voor en m'n tenen staan vaak al krom als ik nog niet eens dichtbij sta ! )
Maar zo te zien is dit helemaal top.
Wat is de 308 toch mooi van lijn trouwens.
complimenten om de originele Grigio te kiezen. erg fraai.
ciao en ben zeer benieuwd
Franc308
10-02-2008, 13:48
Dank jongens voor het enthousiasme. Sorry dat ik de verdere updates niet gepost heb.
Hier komen ze.
Deze week hebben ze een begin gemaakt met het strakmaken, ofwel het schuren.
Zoals op de pics te zien; de deuren en voorklep zijn gemonteerd zodat alles straks perfect past en aansluit.
Het dak en een deel van de linker zijkant is klaar wat betreft de eerste keer schuren.
De witte delen die te zien zijn op de foto's, is plamuur dat handmatig is aangebracht, om plaatselijke oneffenheden weg te werken.
Komende week zal de rest van de auto gedaan worden. Daarna zullen de deuren / voor- en achterklep er weer af gaan, wordt alles weer afgeplakt en wordt de auto in de grondlak gespoten.
Ze vertelden me dat er een zeer bijzondere lak op zal komen; een blanke lak op keramische basis met nanotechnologie. Dit schijnt het laatste van het laatste te zijn op autolak gebied. De 599 is ook voorzien van deze lak. Het bijzondere aan deze lak is dat ie nog dunner kan worden aangebracht wat de strakheid van het koetswerk ten goede komt. Verder is deze lak veel ongevoeliger voor steenslag omdat ie 'taaier' is. En het meest bijzondere (voor mij tenminste) is dat deze lak kleine (poets)krasjes ZELF wegwerkt!!
Wanneer er kleine krasjes op komen, dan duurt het een dag of zo en dan zijn ze weg, foetsie !!! Prachtig toch?! Ongelofelijk
Franc308
10-02-2008, 13:53
Niessen heeft er deze week hard aan gewerkt. Het schuurwerk van het gehele koetswerk, deuren en voor/achterklep is nagenoeg klaar.
Een 100% strak koetswerk zit er nu echt aan te komen!
Zoals jullie kunnen zien is er met name veel werk geweest bij de deuren en het gedeelte van het koetswerk dat voor en achter de deuren zit.
Op de 5e foto kun je de linker flank van de auto zien. Als je goed kijkt zie je allemaal kringen. Die zijn ontstaan doordat doordat op sommige plaatsen meer weggeschuurd is als op andere plaatsen. Dit komt doordat het plaatwerk dus niet helemaal strak was, maar lichte gloeiingen had. Secuur schuurwerk zorgt ervoor dat die glooingen er niet meer zijn en dus dat de auto volledig strak wordt.
Oh jongens wat maken ze er een perfecte auto van! Echt helemaal te gek!
Komende week wordt de laatste hand gelegd aan het schuurwerk en dan zal nog diezelfde week de auto in de grondlak gezet worden.
Ik kijk daar enorm naar uit.
Er zal dan weer geschuurd worden (het schuurwerk zal steeds minder werk zijn en dus sneller gaan). De stap daarna is de definitieve kleur lak spuiten en de speciale blanke laklaag waar ik het vorige week over had.
Dan opbouwen... en hij is klaar!!
Het einde begint dus echt in zicht te komen en ik hoop vurig dat Niessen in staat zal zijn om de auto eind februari klaar te hebben
Franc308
10-02-2008, 13:55
vervol
Franc308
10-02-2008, 13:59
Afgelopen week was ik een weekje skieen en dus heeft Niessen me per email een aantal fotos gestuurd van het werk dat ze de week ervoor gedaan hebben.
De auto is in de grondlak gespoten.
De kleur van de grondlak is gekozen op basis van de definitieve kleur.
Afgelopen week is er niet aan gewerkt, zodat de grondlak kan drogen.
Komende week wordt de grondlak geschuurd en dan komt de definitieve lak en blanke lak erop.
De auto zal begin maart klaar zijn
Franc308
10-02-2008, 14:00
vervol
Franc308
10-02-2008, 14:01
vervolg
Hele leuke update Franc! Wat een secuur werk is dat allemaal zeg. Op de laatste foto's zie je inderdaad dat er serieus schot in de zaak begint te komen. En heel goed dat ze de wagen zo strak kunnen krijgen. Een schouderklopje voor Niessen is hier misschien wel al op zijn plaats
Greetz
Reibe
Erikderaaf
10-02-2008, 14:44
Kijk, er is progressie! Begint het al te kriebelen, Franc?
Je ziet in de cabine al mooi de strakke body! Met die lampschijnsels erop
Franc308
10-02-2008, 15:01
Oh hou op joh! Met zo'n mooie dagen als we dit weekend hebben?
Ben in ieder geval blij dat ie begin maart klaar zal zijn. Het was vanaf het begin de bedoeling om de wintermaanden hiervoor de gebruiken en de auto echt vroeg in het nieuwe seizoen klaar te hebben. Niessen heeft me dat beloofd en dat gaat ze ook lukken.
Momenteel kan ik er niet op wachten om de auto in zijn originele kleur te zien, ook al is ie nog niet helemaal opgebouwd. Dat zal naar verwachting over 2 weekenden zijn
430driver
10-02-2008, 19:09
wij ook Franc! Ik ben enorm liefhebber van die kleur!
Wat betreft de laatste blanke laag die eroverheen komt: dat is inderdaad het nieuwste van het nieuwste en die zit op elke F.
in "megafactories" op Discovery werd dat namelijk verteld. schijnt wel te werken
Leuk om er weer een update van te zien Franc! Het einde begint nu echt al in zicht te komen.
Wordt er eigenlijk ook nog iets gedaan aan alles wat onder de kappen zitten (motorisch)? Aangezien er hier toch wel veel stof op ligt als ik de foto's zo zie. Of is dat gewoon een kwestie van schoonblazen
Franc308
10-02-2008, 19:39
wij ook Franc! Ik ben enorm liefhebber van die kleur!
Wat betreft de laatste blanke laag die eroverheen komt: dat is inderdaad het nieuwste van het nieuwste en die zit op elke F.
in "megafactories" op Discovery werd dat namelijk verteld. schijnt wel te werken!
Niessen vertelde dat die blanke laklaag op de 599 zit. Ik weet niet of die ook op andere recente modellen zit. Maar dat kunnen nooit veel verschillende types zijn, want die technologie is nog niet lang op de markt werd me gezegt.
De techniek van het spuiten, om het op te brengen dus, schijnt ook heel anders te zijn dan met conventionele blanke lak. De spuiter bij Niessen heeft inmiddels enkele auto's gedaan en is veel aan het oefenen op proefstukjes. Zijn echte vuurdoop is bij mijn auto.
Leuk om er weer een update van te zien Franc! Het einde begint nu echt al in zicht te komen.
Wordt er eigenlijk ook nog iets gedaan aan alles wat onder de kappen zitten (motorisch)? Aangezien er hier toch wel veel stof op ligt als ik de foto's zo zie. Of is dat gewoon een kwestie van schoonblazen?
Motorisch wordt er niets aan gedaan. Alhoewel ze elke keer alles goed afplakken en met afzuiging schuren, zit de stof op veel plaatsen. Ik heb het daar ook al over gehad met ze. Niessen is er zeker van dat die stof straks overal makkelijk af gaat.
Ik heb geen enkele reden aan ze te twijfelen, dus ben daar heel gerust over dat er straks niets meer van te zien is
430driver
10-02-2008, 19:43
Volgens mij, nu breng je mij dus aan het twijfelen, vertelde ze dat elke F met die harde lak werd afgewerkt. Hoedanook, de jouwe krijgt die laag en dat is goed! Ben écht nieuwsgierig naar het eindresultaat
nofear02
10-02-2008, 20:22
vervolg 2
tsjonge-jonge, wat ziet dat er allemaal al gaaf uit Franc! pffffff. Je ziet nú al die ie helemaal strak, egaal, helder, blank, vlak bla-bla-bla is! fantastische foto's!
Ik denk als je hem ziet met de echte kleur erop dat je een enorme schok gaat krijgen! Zelfs on-afgebouwd. Wat een geweldig project. Ben blij dat er weer vervolg op gekomen is met je posts, want was net als de anderen echt benieuwd!
Nou wordt het al bijna aftellen dus
Franc308
10-02-2008, 20:38
Jaja, tis wel duidelijk!
Skoesie, skoesie!
Zal weer braaf elke week rapporteren! ;)
(Hopelijk niet al teveel weken meer!
Franc, die blanke lak zit alleen op de 599.
wagen ziet er nu al goed uit wat moet dat niet worden als hij dadelijk klaar is.:D
nog even geduld hebben.
P.S. ik wil geen zout in de wond strooien maar ik ben vandaag nog op mijn gemak z'n 400 km wezen rijden om de olie warm te krijgen. :D:D
Rob
Franc308
10-02-2008, 23:21
Thx Rob voor je complimenten.
Idd krijg ik de kriebels van weekenden als deze ! ;)
Maar gelukkig zal het voor nog maar enkele weken zijn
mavanhaasteren
11-02-2008, 09:10
hij ziet er nu al erg mooi strak uit kan niet wachten om het resultaat een keer in het echt te bewondere
steven frohn
11-02-2008, 14:40
Wat Een Werk He
Echt Nooit Gedacht Dat Het Zo Veel Werk Was Erg Mooi Hoor
Als Hij Klaar Is Hoop Ik Hem Zeker Een Keer Te Zien Op Een Meeting
Gr Uit Den Helde
deze draad is dermate spannend dat het haast jammer is dat ie bijna afgelopen is, maar de climax gaat binnen een paar week komen.
Gaat iemand anders dan verder (nee, help ik absoluut niet
Gaat er fantastisch uit zien Franc, misschien een onbescheiden vraag en als je niet wilt antwoorden begrijp ik dit wel, maar ik zat er ook nog eens over te denken maar niemand kan een goede indicatie geven van wat zoiets ongeveer moet kosten, misschien wil je het anders eens mailen naar mijn eigen p.messages. ben erg benieuwd, wat gaan die gasten grondig te werk.
Uiteraard moet ik zelf wel zeker weten of ik de 365 blijf houden want er staan nog een aantal zaken op het verlanglijstje om te laten doen van daar.
Mijn auto vind ik ook top maar brengt voorlopig nog geen Daytona tarief in het laatje, wat grondige revisies etc. toch best twijfelachtig maken.
Wat vinden de andere Ferrari rijders van deze stelling, restaureren, kost wat het kost of met minimale middelen aan de praat houden, ik zelf wil graag alles zo goed mogelijk gedaan hebben maar kan niet ongelimiteerd zomaar mijn gang gaan.
hoor het graag.
groet milko
Kees den Hertog
11-02-2008, 21:45
De Ferari zo goed als mogelijk is origineel houden, niet alleen qua techniek, maar ook wat betreft carroserie. Alleen, waar ligt de grens? Financieel zijn er zeker grenzen, als ik tussen beiden zou moeten kiezen, techniek of uiterlijk, dan zou ik voor techniek gaan en sparen voor het koetswerk en interieur als dat aan de orde zou zijn. Ben het dus met Milko eens
Racing-Baker
13-02-2008, 17:26
Thx Rob voor je complimenten.
Idd krijg ik de kriebels van weekenden als deze ! ;)
Maar gelukkig zal het voor nog maar enkele weken zijn!
om jaloers van te worden al die beelden.
ik ben er zeker van dat je de mooiste 308 hebt die ik al gezien heb, vooral in die kleur!!!
Franc308
13-02-2008, 19:43
Thx guys. Jullie reacties zijn fantastisch en al bijna op zich het waard om de restauratie te doen!
Ik ben zelf ook enorm benieuwd hoe ie er starks uit ziet en of het verschil met ervoor duidelijk zichtbaar is.
Komende zaterdag komt de volgende update. Als het goed is, is dan het schuurwerk ten einde en kan de auto nog een laatste maal afgeplakt worden voor de laatste en definitieve laklagen..
nofear02
13-02-2008, 21:22
Ik ben zelf ook enorm benieuwd hoe ie er straks uit ziet...
...Franc, ik heb het al eens gezegd en ik doe het nog een keer: ik denk dat je gewoonweg gaat schrikken. En dat meen ik werkelijk. Als ie straks he-le-maal puntgaaf voor je staat, dan wordt dat een paar seconden een ontroerend moment. Zó mooi, puntgaaf. Je gaat met je vingers over de lak strelen om te voelen wat je ziet. Denk je eens in, zonder één enkel krasje, alsof ie (opnieuw) uit de fabriek komt (25 jaar later)! Dat MOET ontroerend straks zijn, dat kán niet anders.
Daarná.... krijg je een grijns op je gezicht, waarbij je oren vééér naar achteren worden gedrukt!! :D ;). En terecht
Ja, maar dan moet je nog wel met dat ding durven gaan! en dan komen er wel weer steenslag en andere gebruiks spoortjes op. We zijn benieuwd
Franc308
15-02-2008, 18:51
Dat was ik toch wel van plan hoor Menno! :)
Een Ferrari is toch gemaakt om te rijden
Franc308
15-02-2008, 18:53
Was vandaag nog even langs Niessen gegaan omdat ik morgen geen tijd heb.
Jammergenoeg hebben ze er afgelopen week geen tijd voor gehad en is er niet aan gewerkt. Komende week staat dus de laatste schuurbeurt op het programma.
Het is onwaarschijnlijk dat komende week ook de definitieve lak erop komt, dus dat schuift dan ook een weekje door
430driver
15-02-2008, 19:56
da's wel balen zeg!, maar ja....als ie dan klaar is........:D:D:
Rosso by Raimondo
15-02-2008, 20:35
Was vandaag nog even langs Niessen gegaan omdat ik morgen geen tijd heb.
Jammergenoeg hebben ze er afgelopen week geen tijd voor gehad en is er niet aan gewerkt. Komende week staat dus de laatste schuurbeurt op het programma.
Het is onwaarschijnlijk dat komende week ook de definitieve lak erop komt, dus dat schuift dan ook een weekje door.
maar het blijft een mooi projec
Dat was ik toch wel van plan hoor Menno! :)
Een Ferrari is toch gemaakt om te rijden!
Franc, dat heb je mooi gezegd enzo is het! Ik en ik denk velen met mij hopen je 308 eens te kunnen zien
Franc308
15-02-2008, 21:31
Nou, je kunt hem morgen al bekijken... rijd je gewoon even naar Grubbenvorst. ;)
Vanaf midden maart verwacht ik dat ik hem weer terug heb dus als er dan snel een meeting is, zal ik er zijn.
Staat er al iets in de planning eigenlijk
nofear02
15-02-2008, 22:11
Vanaf midden maart verwacht ik dat ik hem weer terug heb dus als er dan snel een meeting is, zal ik er zijn. Staat er al iets in de planning eigenlijk?Ja, en je hebt nog tijd zat Franc :). We gaan gewoon netjes op jou wachten.. ;). Ik kan er nog niks over zeggen. Duurt nog wel even.
Maar t zal wel kriebelen zeker al, met zo'n weertje als vandaag
Nou, je kunt hem morgen al bekijken... rijd je gewoon even naar Grubbenvorst. ;)
Vanaf midden maart verwacht ik dat ik hem weer terug heb dus als er dan snel een meeting is, zal ik er zijn.
Staat er al iets in de planning eigenlijk?
Het zal jou wellicht verbazen maar ik heb nog niet veel over Grubbenvorst gehoort. Lijkt haast een vondst van Koot en Bie destijds.............gelukkig is er Google Maps. Ik wacht graag tot dat de 308 gereed is, zo sportief ben ik nog wel
Kees den Hertog
16-02-2008, 22:37
We plannen een rit naar Grubbevorst, zijn daar niet de plannen voor een enorm boerenbedrijf met duizenden kippen en varkens. Zag het laatst voorbij komen op het Jeugdjournaal geloof ik. In ieder geval, zo best een mooie rit zijn en een eerbetoon aan een fantastische, en in Nederland/België, wereldberoemde Ferrari, idee?
We plannen een rit naar Grubbevorst, zijn daar niet de plannen voor een enorm boerenbedrijf met duizenden kippen en varkens. Zag het laatst voorbij komen op het Jeugdjournaal geloof ik. In ieder geval, zo best een mooie rit zijn en een eerbetoon aan een fantastische, en in Nederland/België, wereldberoemde Ferrari, idee??
Zit Franc vast wel op te wachten maar ik denk dar er niet veel Ferrari's in Grubbenvorst passen
Franc308
17-02-2008, 23:56
Zit Franc vast wel op te wachten maar ik denk dar er niet veel Ferrari's in Grubbenvorst passen.
Nee hoor, maakt mij niet uit. Jullie moeten alleen gaan als je zin hebt. Zelfs gerede kans dat ik er niet ben als jullie gaan.
Enkel de ware liefhebber van het restaureren van auto's zal daar aan z'n trekken komen.
Degenen bij wie het enkel om (rijd-klare) Ferrari's gaat, kan beter wachten tot ik op de eerste meeting met m'n schoone dame kom voorrijden. ;
Kees den Hertog
18-02-2008, 19:32
Tsja, als je er zelf waarschijnlijk niet bent, dan heeft het niet veel zin, we wachten op de meeting die eraan zit te komen, ik begreep van Robert ergens in het vroege voorjaar, april/mei
Beste Franc ik vind een top gerestaureerde Ferrari uiteraard geweldig en zou zeggen wie niet. Rij-klaar is onvoldoende, zeker voor mij daar ik erg precies ben en aldus moet mijn Ferrari naar mijn maatstaven heel erg goed zijn. Natuurlijk spelen de knikkers altijd mee en ik heb na een restauratie klus van een Alfetta GTV geleerd dat het a. heel kostbaar is en b. nog een stuk kostbaarder dan begroot! Nu is het mijn grootste plezier (en subliem anti-stress middel) om mijn 328 op te knappen, te repararen, dingen te vervangen waar nodig, te verbeteren, te polijsten/poetsen, enz.
Ik heb al vaker op deze site gezegd dat het interessant is dat wij allen F(en willekeurig welke andere 4-wieler)-liefhebbers zijn, maar deze hobby per individu heel anders invulling geven en hier geldt slechts 1 zaak en dat is plezier hebben. Ik wens je veel sterkte met de laatste weken wachten
Kees den Hertog
18-02-2008, 21:50
Wat wel een beetje een risico is: <Het hebben van de saeck is het einde van het vermaeck...>, oftewel, wat komt hierna? Franc lijkt mij iemand die bezig blijft met de auto, maar als hij al zo perfect is, wat is er dan hierna nog aan uitdagingen
Grubbenvorst?
Daar ben ik een jaar of 22 geleden eens een weekeindje geweest.
Ik zat toen op de hotelschool en daar woonde een klasgenoot van mij.
Gezellige mensen waren dat.
Wezen stappen in Venlo, dat biertje van de Gouden Tijger ben ik ook nog niet vergeten. :
Franc308
22-02-2008, 20:09
Nog net tijd gehad aan het eind van de middag even naar Niessen te gaan.
De body is nu helemaal geschuurd en klaar voor z'n definitieve jasje!
Sinds lange tijd heeft de auto geen afgeplakte raam- en deuropeningen. Ziet er toch een stuk beter uit!
Maar alles zal nogmaals afgeplakt worden komende week als er gespoten gaat worden.
De deuren zijn ook al geschuurd en opnieuw afgeplakt. De voor/achterklep en voor/achter bumper zijn nog niet geschuurd. Zie bijgaande fotos; je kunt het verschil tussen de voorklep en body goed zien.
De planning voor komende week was nog niet helemaal duidelijk, maar ik hoop hoop hoop hoop hoop dat als ik komende week weer ga kijken, de body in de strakke lak staat
Franc308
22-02-2008, 20:10
vervol
Franc308
22-02-2008, 20:13
Wat wel een beetje een risico is: <Het hebben van de saeck is het einde van het vermaeck...>, oftewel, wat komt hierna? Franc lijkt mij iemand die bezig blijft met de auto, maar als hij al zo perfect is, wat is er dan hierna nog aan uitdagingen?
Ja Kees..... dat is inderdaad een rake opmerking. Ik ben inderdaad iemand die altijd met z'n auto bezig blijft.... Geen idee wat ik hierna ga doen. Eerst maar eens uitgebreid gaan genieten van mijn 'nieuwe' 308. En ik denk zo dat ik daar maar eens lekker heeeeeeeel lang over ga doen! ;
Kingpin328
22-02-2008, 21:15
wat is er dan hierna nog aan uitdagingen?
:D interieur stofzuige
nofear02
22-02-2008, 23:19
Inderdaad, wat een stof overal joh van dat schuren. Ongelooflijk. Maar dat zal wel goed komen. De raamrubbers liggen op de stoel geloof ik Franc
Franc308
25-02-2008, 23:59
Good news!!!
Vandaag met Niessen gesproken. Deze week wordt de auto zeker in de definitieve lak gespoten!!
Dus ik kan niet wachten tot het eind van de week. Gaat een mooie weekupdate worden over een aantal dagen!
Oh ja, nog iets; vrijdag 14 maart kan ik 'm ophalen!!
nofear02
26-02-2008, 00:12
Woow! goed nieuws Franc! Dat wordt meeeeega spannend voor je
mavanhaasteren
26-02-2008, 00:20
das mooi
en nu maar hopen dat we genoeg broeikas effect hebben en een vroege lente hebben h
Good news!!!
Oh ja, nog iets; vrijdag 14 maart kan ik 'm ophalen!!!
Dat gaat de goede kant op :D
Nog even op de tandjes bijten en voila daar is ie, veel sterkte voor de laatste loodjes. :)
Rob
Racing-Baker
26-02-2008, 17:06
Oh ja, nog iets; vrijdag 14 maart kan ik 'm ophalen!!!
ik kijk al uit
Franc308
29-02-2008, 16:07
Tadaaaaaaa !!!!!!!!
Yes!! Afgelopen woensdag is de auto in kleur gespoten en is die speciale blanke lak er als laatste overheen gekomen.
Vanmiddag waren ze al bezig met het opbouwen van de auto; achterlichten, zij knipperlichten aan de voorkant, handel om achterklep te openen die in de linker deuropening zit, etc.
Auto zit op de foto helemaal onder de stof, maar jongens....... wat blinkt ie !!! Waw!!!!
De achterklep en de deuren waren niet naar hun tevredenheid gelukt, dus die waren ze vanmiddag opnieuw aan het schuren. Alle onderdelen die eraf gehaald zijn, zijn van zolder gehaald, inmiddels al allemaal schoongemaakt en liggen klaar om gemonteerd te worden.
Als de auto helemaal is opgebouwd, zullen specifieke delen zwart gespoten worden. Welke dat zijn, gaf ik in een eerdere post al aan.
Al laatste wordt de auto gepolijst om de laatste stofdeeltjes, etc weg te halen.
Nu gaat het zichtbaar met rasse schreden vooruit! Maar dat mag ook wel, want vandaag over 2 weken haal ik hem op!
Franc308
29-02-2008, 16:07
vervolg
filiberke
29-02-2008, 16:18
proficiat Franc, gaat je hart nu niet wat sneller slaan, beetje ongeduldig naar het moment dat je de volgende keer je meisje ziet en dan...... de apotheose: het afhalen van!!!!!!
De eerste rit terug naar huis..........
430driver
29-02-2008, 17:17
ik heb één woord voor je Franc.......WOOOOOOOWWWWW!!
Franc dat ziet er al schitterend uit (letterlijk en figuurlijk).
Ga je ook nog wat aan het interieur doen en dan bedoel ik natuurlijk buiten het normele schoonmaakwerk.
Het stof zal ondanks al het zorgvuldig afplakken toch wel in het interieur zijn doorgedrongen.
Mijn complimenten ook voor de mensen van Niessen die deze restauratie (als je het zo mag noemen) gedaan hebben.
Franc308
29-02-2008, 20:24
Ga er toch eigenlijk van uit dat een flinke beurt met de stofzuiger genoeg zal zijn. Het interieur is nl. helemaal gaaf en ongeschonden.
nofear02
01-03-2008, 00:04
Tadaaaaaaa !!!!!!!!.....! Gosjemijne Franc! Zelfs op niet denderend scherpe foto's blinkt ie al! Wat moet dat in het echt wel niet zijn???? Dit wordt heeeeel mooi.
Heb je zelf ook nog die achterklep gezien en gezien waarom zij niet zo tevreden waren? Klopt het of vond je t zelf wel mee vallen. Wel vaklui zo te horen dus!
Aftellen nu! :)
Franc308
01-03-2008, 08:37
Thx, ja ik realiseer me dat ik geen denderende fotograaf ben. ;)
Nee, ik heb niet gezien wat er mis was met de achterklep en deuren. Die waren alweer mat geschuurd toen ik daar was.
Leuke update Franc! Kan haast niet wachten om hem weer helemaal gemonteerd te zien. Maar hij blinkt allesinds al prachtig
Greetz
Reiben
Ongelooflijk Frank! Zelfs op deze wat mindere foto's kun je al goed zien dat de 308 weer heel goed blinkt! Waarschijnlijk nog mooier als toen hij uit de fabriek kwam rollen!
Ga er toch eigenlijk van uit dat een flinke beurt met de stofzuiger genoeg zal zijn. Het interieur is nl. helemaal gaaf en ongeschonden.
Gewoon een keer met 200+ over de Duitse autobaan rijden, raampje even open en het interieur is ook weer stofvrij! ;)
Wat is het volgende project? Een bezoek aan Ferrari Classische voor een echt certificaat? :)
Vond de foto's toen ie op de trailer stond al mooi, maar hier zou je kunnen spreken van beter dan nieuw?
ben bevooroordeeld want Grigio Titan is mijn favorite tesamen met TDF Blue.
geweldig dat opbouwen, ik wil 'm graag live zien op de F-Chat meeting tzt.
Een auto overspuiten is meer dan een vak, het is kunst.
Had nu de RODE smurf met AH boodschappen!
ciao
v-barchetta
06-03-2008, 23:05
Hey Frank,
FF snel vanuit mijn vakantieadres. Ik open ff de f-chat en zie die fantastische foto's van jouw 308.
Het ziet er echt al super uit!!!!!!!:D
Vincent
Franc308
07-03-2008, 21:24
Afgelopen week stond m.n. in het teken van opbouwen. Daarnaast zijn de deuren en achterklep nogmaals gespoten.
Er is al veel terug gemonteerd; de voorklep, de koplampen, badge op de neus, achterruit, tubi uitlaat, deuren, lijsten op rand van het dak, driehoekige zij ruitjes, tankklepje, pininfarina badge, wielkasten, ruitenwissermotor, etc. En ik vergeet zeker nog een en ander.
De clipjes, benodigd om de lijst (die rondom de voorruit zit), vast te zetten, moeten vervangen worden en worden as ma/di door Kroymans geleverd.
Als de auto volledig is opgebouwd, wordt ie nog 1 maal afgeplakt om de delen die ik laatst noemde, zwart te spuiten. Dan polijsten en klaar is ie!!!
Ik heb vandaag afgesproken dat ik de auto VOLGENDE WEEK VRIJDAG, begin van de middag ga OPHALEN !!!!!!!
Ik wordt helemaal gek als ik daar aan denk.
Alhoewel ik enorm genoten heb van de wekelijkse bezoeken aan Niessen om de voortgang te zien, ben ik ontzettend blij dat het nu bijna gedaan is.
Het is gewoon tijd dat ie weer bij het baasje komt. En weer in zijn eigen stal staat. Ik wil er thuis weer omheen kunnen lopen, erin kunnen zitten en natuurlijk erin kunnen rijden en dat heerlijke gevoel, die zalige geur en waanzinnige geluid weer tot me door kunnen laten dringen.
Franc308
07-03-2008, 21:25
vervolg...
Tsjonge jonge, nog maar 1 week! Dit ziet er alweer een stuk betet uit zo, nu hij al bijna opgebouwd is. Wat glimt hij al zeg. Prachtig. Volgens mij is het interieur ook weer al schoon gemaakt?
Ik ben nu wel heeeeel benieuwd naar de foto's als hij helemaal klaar. :)
Dat zal nog een lange week worden....
Franc,
het ziet er heel goed uit.
om al die losse onderdelen zoals strips en raam gelijders en verlichting aan te brengen daar kan je helemaal gek van worden, altijd bang dat er wat afbreekt.
Ps. wel een makkelijke lift onder je wagen.
Rob,
Erikderaaf
07-03-2008, 23:50
Prachtige updates, Franc, je wagen begint nu echt alweer op één geheel te lijken. Kun je nog wachten? Ik lees en zie dat er zéér goed werk geleverd is. We zijn ook erg benieuwd naar het resultaat! En hopen, mits je vrijdag weer tot rust bent gekomen na het ophalen op wat nieuws ;)
nofear02
08-03-2008, 01:17
Afgelopen week stond m.n. in het teken van opbouwen. ......Ik wordt helemaal gek als ik daar aan denk. Alhoewel ik enorm genoten heb van de wekelijkse bezoeken aan Niessen om de voortgang te zien, ben ik ontzettend blij dat het nu bijna gedaan is.
Het is gewoon tijd dat ie weer bij het baasje komt. En weer in zijn eigen stal staat. Ik wil er thuis weer omheen kunnen lopen, erin kunnen zitten en natuurlijk erin kunnen rijden en dat heerlijke gevoel, die zalige geur en waanzinnige geluid weer tot me door kunnen laten dringen.Prachtig gezegd Franc! Z o is het! Alles leuk en aardig, maar op een gegeven moment is het mooi geweest, je wil als eigenaar hem bij je (thuis) hebben. Het gelukzalige gevoel, als je de garage inkomt, dat je zo 'n ding hebt en ziet staan. De trots, voldoening, ontzag, adoratie, the happiness en sexy-ness ervan, zin, geilheid, motivatie, drive, onthaasting, chill, maar ook adrenaline, en serotonine die je ervan krijgt, moeilijk uit te leggen allemaal. Maar dan zeker bij jou straks, als ie zóooo strak in de lak zit, dat wil je regelmatig z i e n/voelen, meemaken, daar heb je hem voor. Beloof toch dat je de eerste rit ff extra goed oppast man, na zo'n lange tijd, en ie nou zo mooi is/wordt, don't get carried away en dat er wat ergs gebeurt! Rustig aan ff! Hij wordt o zo mooi! Heerlijke foto's weer! Nog 7 nachtjes slapen dus! :)
mavanhaasteren
08-03-2008, 15:22
ziet nu al erg strak uit
mooi werk hebben ze geleverd hoor
Leuke update weer Franc! Ik kijk al uit naar de finale-update als ie helemaal klaar is. Maar wat blinkt ie enorm zeg
Greetz
Reiben
Franc308
09-03-2008, 19:36
Overigens; voor degene die het interesseert; Niessen heeft een foto reportage van het hele project op haar site gezet; www.niessen-classics.com.
De reportage is nog niet kompleet weergegeven, maar dat wordt binnenkort wel gedaan.
Fokkerjockey
10-03-2008, 23:35
supergaaf om te zien!!!
Klopt het dat de scuderia shields geplakt zitten en dat ze daarom de tape met positiemetingen hebben geplakt? Geldt dat ook voor de emblemen aan de achterkant?
430driver
12-03-2008, 21:19
die scuderia shields zitten inderdaad geplakt, en volgens mij aan de achterkant ook, want ik zag geen gaten zitten, toch Franc? Wat is hij toch mooi!
Franc308
12-03-2008, 23:29
supergaaf om te zien!!!
Klopt het dat de scuderia shields geplakt zitten en dat ze daarom de tape met positiemetingen hebben geplakt? Geldt dat ook voor de emblemen aan de achterkant?
Helemaal correct! De scuderia shields zijn geplakt en Niesen heeft idd mbv tape de exacte positie bepaald zodat ze ook weer op exact dezelfde plaats terugkomen.
die scuderia shields zitten inderdaad geplakt, en volgens mij aan de achterkant ook, want ik zag geen gaten zitten, toch Franc? Wat is hij toch mooi!
De emblemen op de achterkant zitten wel met boutjes vast gezet. Dus daar zitten wel gaten in de carrosserie.
Oh jongens... nog 2 nachtjes slapen en dan.... haal ik hem op !!!
mavanhaasteren
13-03-2008, 07:06
Oh jongens... nog 2 nachtjes slapen en dan.... haal ik hem op !!!
lukt het dan nog om te slapen :D
Eugene360
14-03-2008, 00:40
lukt het dan nog om te slapen :D
Denk het niet, moet nog afrekenen......
nofear02
14-03-2008, 10:12
.... klaar is ie!!! Ik heb vandaag afgesproken dat ik de auto VOLGENDE WEEK VRIJDAG, begin van de middag ga OPHALEN !!!!!!! Franc!: het is vrijdag!: en het is GOED weer, droog en zacht, zelfs zon: ideaal om hem op te halen ! :D : jij hebt geluk man! Geniet ervan!! Fijne dag vandaag toegewenst!
(nog n beetje geslapen vannacht??? ;) )
Franc308
14-03-2008, 21:53
Vandaag was dan eindelijk de dag.... mijn 308 naar huis halen!
Tegen 2pm kwam ik met de trailer bij Niessen aan. De 308 stond al buiten en enkele werknemers stonden fanatiek fotos te maken.
Boy oh boy, wat ziet ie er gelikt uit!
Ik vind dat alleen dat dat niet echt goed te zien is op de fotos.
Vandaar dat ik ook een paar detail foto's heb gemaakt die je hopelijk wel een beter beeld geven van de perfectie die bereikt is.
Maar het beste is toch om de auto in levende lijve te aanschouwen.
Voor mij zijn een hoop details nu zoals ik er lange tijd van gedroomd heb.
Dit weekend ga ik de auto een flinke poetsbeurt geven en hem in alle hoeken en gaten schoon maken.
Franc308
14-03-2008, 21:55
vervolg
Franc308
14-03-2008, 21:57
Jongens, wat heb ik deze winter genoten van dit project!
Ik wil iedereen van fchat bedanken voor de positieve en leuke reacties. Het blijft verslavend zijn om jullie meningen en opmerkingen te lezen, en nog eens, en nog eens.
Wat dat betreft jammer dat het nu voorbij is. maar aan de andere kant ben ik ook blij dat mijn baby weer thuis is, dat ik er weer omheen kan lopen, in kan gaan zitten, rijden, er van kan genieten.
Ik ben meer dan happy met het resultaat. Wat een glans, hoe strak hij nu is, geen details meer die me irriteren.
Hartelijk dank aan iedereen van de firma Niessen die mee geholpen heeft om dit tot zo'n fantastisch einde te brengen.
Die kerels werden gaandeweg het project vlgs mij ook meer en meer enthousiast en hangen tegenwoordig ook regelmatig op deze site om al onze posts in o.a. deze thread te volgen.
Bijgaand nog een laatste foto van de auto en het hele team van Niessen. Jongens; bedankt voor dit top werk ! Ik heb genoten van het project, ben enorm onder de indruk geraakt van jullie capaciteiten en geniet nu nog meer van mijn jongensdroom.
Erikderaaf
14-03-2008, 21:58
Wauw! Franc, ze ziet er waanzinnig uit! Wat zit die auto mooi in de lak! Als het in het echt NOG mooier is als op de foto, nounou dat belooft wat!
Hier is echt vakwerk geleverd!
Oh Oh Oh, wat ziet dat er uit, het lijkt wel of de verf dieper van kleur is dan voor heen.
ziet er ook erg goed afgewerkt uit compliment aan Fa Niessen.
eigenlijk jammer dat hij klaar is, nu kunnen we niet meer inspanning zitten of alles goed gaat :)
ziet er echt prachtig uit hoe ziet hij er wel niet in het echt uit.:)
proviciat Franc,
Rob,
mavanhaasteren
14-03-2008, 22:08
wat is hij mooi geworden
je kan er gewoon de weerspiegeling in zien zonder een onderbreking.
echt een schoonheid is het geworden
veel plezier er mee
nofear02
14-03-2008, 22:08
Jaaaaaaa; daar is ze!! Ge-wel-dig! Mooi hoor Franc. Jij moet zo blij zijn als een kind. Wat een bezit! Met al die aparte fantastische kleur en dan nu zó in de lak; super. Die gasten hebben daar echt prachtig werk verricht zeg. Zelfs op foto's al een genot om naar te kijken!
Heel veel plezier ermee man! En dan dus niet alleen veel veilige / fijne kilometers, zoals we vaak zeggen, maar een gewoon domweg; veel kijkplezier. Als ie ergens staat, buiten of binnen, het is gewoon heerlijk om er naar te kijken! Petje af mannen!
En jij bedankt voor al je foto's en stukje natuurlijk Franc. Het was mooi dat we dat mochten en konden volgen! En nog interessant ook. Thnx! En dank ook aan de Fa Niessen!
nofear02
14-03-2008, 22:22
Heb nou nog een keer zitten kijken Franc, en zat te bedenken: zó'n kleur, op dat model, en dan zó in de lak.... ik denk zelfs dat die kleur op een 308 juist nog mooier is dan op een 328, denk je niet?? vanwege de zwarte bumper en die oranje-witte knippers?? dat komt zó waanzinnig mooi tot zijn recht. ongelofelijk. denk maar na; oranje naast rood als je een rode carosserie hebt; eigenlijk is dat helemaal niet geweldig. maar dat wit-oranje-zwart-grigio, en dan spie-gel-glad-de lak... joehoeeoeoe!!
Vivado Ferrari
14-03-2008, 22:24
Vakwerk! Klasse!
Eugene360
14-03-2008, 23:42
Franc, hardstikke mooi, goed gedaan perfecte kleur bij dat zwart, goed laten taxeren! word vaak vergeten, veel geluk ermee.
Fokkerjockey
14-03-2008, 23:58
Gefeliciteerd Franc, met de mooiste 308 van 't land (en ver daarbuiten waarschijnlijk) !!!
filiberke
15-03-2008, 07:25
Franc, proficiat met je bolide
Bedankt dat we het hele proces hebben mogen volgen, ik, en ik denk iedereen op deze site, hebben zeer zeker heel intens alles meegevolgd, we zijn met z'n allen blij om dit juweeltje in onze rangen te hebben, niet jongens?
En een hele dikke proficiat aan de firma Niessen, klassewerk !!
grtz
Filip
Franc308
15-03-2008, 08:10
Franc, hardstikke mooi, goed gedaan perfecte kleur bij dat zwart, goed laten taxeren! word vaak vergeten, veel geluk ermee.
Staat idd al gepland... 31 maart :)
Wat een plaatje, krijg bijna weer heimwee naar mijn eigen 308 van destijds.
Op dit moment krijgt mijn 365 groot onderhoud( nieuwe achterruit,kleppen, carbrevisie,nieuwe knock offs, remmen, alle rubbers van ophanging en shocks, aandrijfassen etc.etc.etc.) zodat hij er weer technisch picobello bij staat. bij mij zijn er ook een aantal zaken aan de buitenzijde die me niet bevallen( stonechips, craQule in de lak door ouderdom en wat kleine gebruiks sporen) en als ik dan jouw auto zo ziet begint het ook te kriebelen.
Ik wilde mijn wagen altijd proberen zo lang mogelijk zijn patina laten behouden, maar de drang naar perfektie na het zien van jouw wagen wordt alleen maar groter.
afijn, mijn budget is op voor dit jaar dus volgend jaar misschien, veel plezier met je 308 en kijk alsjeblieft uit dat je hem niet zomaar ergens parkeert!!!
430driver
15-03-2008, 10:54
WOW!!! wat ziet je 308n er gaaf uit Franc! écht he-le-maal nieuw! Prachtig! Wat een lakwerk zeg....compleet strak: SUPER!
ik heb er eigenlijk geen woorden voor! mooie foto's. Het duurde wel even, maar geduld is beloond.....met een plaatje van een F! Veel veilige kilometers ermee.
Fantastisch! Eindelijk is het dan zover, het eindresultaat! En wat ziet die er mooi uit zeg.. Aan de andere kant jammer dat het voorbij is, want deze thread volgen met alle updates was ook zeer interessant.
Zo te zien hebben ze wel al een klein stukje gereden, rechts achter de achterband zit toch al een heel klein beetje vuil.. ;) Dat wordt weer poetsen Frank! :)
Nu maar hopen dat we hem snel eens van dichterbij kunnen bekijken op een meeting.
Franc eindelijk is ze dan klaar en het is al meer gezegd hier maar ze ziet
echt fantastisch uit.
Volgens mij is het het een van de mooiste zo niet de allermooiste 308 van Nederland.
De mensen van Niessen hebben echt heel goed werk geleverd, mijn complimenten aan hun.
Heel veel rij en kijk plezier met je 308.
Hoop haar dit jaar nog ergens in levende lijve te mogen aanschouwen.
Racing-Baker
15-03-2008, 16:03
P R A C H T I G !!!
zo hoort een 308 te zijn ;)
die kleur, die staat, etc... => juweeltje !!!!
proficiat !!
moriaan1
15-03-2008, 16:47
Gefeliciteerd!
Gilles027
15-03-2008, 16:57
Het is egwoon prachtig, als het werk gedaan is,
gefeliciteert
cvdzijden
15-03-2008, 19:05
Franc wat is ze moooooi!!! Heeel veel rijplezier toegewenst met je juweeltje ;) Dat je er maar weer heel veel plezier mee krijgt :)
Franc308
15-03-2008, 19:28
Dank jongens, hartelijk dank voor de mooie en leuke opmerkingen.
Ben trots als een pauw en kijk uit naar de eerste meeting om haar in levende lijve te tonen.
Mondialseeker
15-03-2008, 20:58
Heel strak. Prachtig gedaan.
Ook heel mooi om ze in niet-rood te houden.
Groeten
Jurgen
Gefeliciteerd met de hereniging met je 308 QV. De foto's zijn veel belovend en hoop dat ik hem bij een evenement dit jaar zal zien. Neem je hem mee naar Viva Italia of Spa?
Veel rijplezier en veilige km-ters gewenst!
Rosso by Raimondo
16-03-2008, 07:48
Gefeliciteerd, echt een waanzinnige 308. heel veel rijplezier gewenst. En we zien het resultaat toch wel een keer in het echt.
Fantastisch Franc! De wagen heeft echt een schitterende glans! En dat is op de detailfoto's duidelijk te zien. Maar om eerlijk te zijn, ik ben nu ook wel eens benieuwd om de wagen in het echt te zien. Veel plezier ermee
Greetz
Reiben
Recurver
16-03-2008, 20:26
Ziet er super uit!! Gefeliciteerd en veel mooie kilometers gewenst:)
Vandaag ben ik naar Asten gefiest om te kijken van Franc zijn 308 QV. En wat is hij PRACHTIG ! hij ziet er uit als nieuw ! nergens een krasje of een plekje.
Vervolgens hebben we de 308 QV afgeleverd in St Oedenrode voor een beurt. Nogmaals bedankt Franc
Foto's :
http://www.startje.be/display.php?qid=228030&alias=575GTC
nofear02
22-03-2008, 21:01
woooooooohoow, met alle respect voor jouw fotografie Franc, maar NOU zien we met de foto's van Gai nog wel ff beter dat ie echt prach-tig is!! sjeetje, niet normaal gewoon man! :D :D. super
Franc308
22-03-2008, 21:17
woooooooohoow, met alle respect voor jouw fotografie Franc, maar NOU zien we met de foto's van Gai nog wel ff beter dat ie echt prach-tig is!! sjeetje, niet normaal gewoon man! :D :D. super
Heel terecht opgemerkt Robert; qua fotograferen heb ik inderdaad nog heel wat te leren! :)
Ik vind het ongelofelijk wat voor enorme kwaliteit Gairo uit zijn camera weet te persen. Het zijn stuk voor stuk pracht foto's die hij gepost heeft. Zeker als je ze in hoge resolutie bekijkt zijn ze helemaal te gek. Op die fotos zie ik echt een heel duidelijk verschil tov hoe de auto er voor de restauratie uit zag.
Thx again Gairo !
cvdzijden
22-03-2008, 22:26
*kwijl*
Wat is ze mooooi Franc!!!! :eek: Net wat Gairo zegt: PRACHTIG!! Veel rij plezier ermee! :)
v-barchetta
23-03-2008, 01:05
Wow echt prachtig!!!!!
Ik kan niet wachten haar de eerste meeting te zien, wat een schoonheid :)
RedmondialTCab
23-03-2008, 12:37
superstrakke 308 en superstrakke fotografie !!!!
Vivado Ferrari
23-03-2008, 14:44
Schitterende foto's!
OOOH!! wat zou ik bang zijn om er mee te gaan rijden, steenslag, deuren!
De uitdaging nu zit hem in het nu zo houden van de auto.
Ik hoop wel dat je er gewoon mee de weg op gaat, toch??
Heelemaaal top!!!!!!!, het is dat ik te lang ben voor een 308 ( 1.96) anders pFFFFFFFFF!!!!!!
Franc308
23-03-2008, 19:36
Dat was ik toch echt wel van plan hoor ! ;)
Ik ben 1.87m. Uitgaande van de manier hoe ik erin pas, kan ik me idd voorstellen dat jij er niet echt makkelijk in zit.
Maar focus jij je nou maar op die ongelofelijke beauty van een 365 die je hebt.
Ik kan echt tijdenlang blijven staren naar die foto van je profiel. Wat een waanzinnig mooie auto!
Nuvolari
23-03-2008, 20:15
Franc,
Hoewel ik met verbazing heb gekeken en gelezen over de restauratie kijk ik nu ook met verbazing naar het resultaat. Echt schitterend.
Hoop wel dat de kleur hetzelfde is gebleven, vind dat grijze voor een 308 helemaal geweldig en op bovenstaande foto's is de auto te blauw.
Edwin
Franc308
23-03-2008, 21:05
Goed opgemerkt! Die foto vond ik ook al erg blauw en ik heb in de afgelopen dagen al vanuit alle hoeken de auto bekeken. Ook van verder af en van dichtbij. Maar ik heb toch echt het idee dat de kleur helemaal identiek is aan het grijs zoals die was.
Hij is zeker niet blauwig zoals ie op die foto overkomt.
Als je naar de andere foto's kijkt (klik op de link die Gairo geeft), dan kun je de werkelijke kleur beter zien.
Dat blauw komt door de refelctie (om dat hij zo mooi glimt) van de lucht
Als nieuw! Wat een plaatje. Mooie foto's Gairo. :)
Erikderaaf
24-03-2008, 12:52
Nu pas eens goed de foto's doorgekeken, wat een verbetering! Ongelooflijk die wagen zou zo nieuw uit de fabriek kunnen rollen! Jeemig wat een blinkende wagen!!
De locatie kwam me al bekend voor maar nu zag ik dat het in Rooi is! (zit daar een specialist dan, Franc?)
Tsjonge tsjonge Franc,
Wat ziet ze er ongelooflijk mooi uit joh,
ik durf nu mijn wagen helemaal niet meer naast die van jou neer te zetten :)
Proficiat,
Rob,
Franc308
26-03-2008, 09:14
De locatie kwam me al bekend voor maar nu zag ik dat het in Rooi is! (zit daar een specialist dan, Franc?)
Een aantal foto's is bij mij thuis gemaakt en de rest in St Oedenrode, waar een specialist zit in Italiaans klassiek (Auto Christiano), maar zich mn op Alfa richt.
Daar kom ik al 15 jaar en hij doet onderhoud van de 308.
Franc308
26-03-2008, 09:14
Tsjonge tsjonge Franc,
Wat ziet ze er ongelooflijk mooi uit joh,
ik durf nu mijn wagen helemaal niet meer naast die van jou neer te zetten :)
Proficiat,
Rob,
Don't worry; die van jou is mooi Ferrari rood... die van mij verre van ! ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.