View Full Version : Hoeveel weegt een F40 ?
Tsja beetje melige topic misschien, maar het droge gewicht van een auto is iets waar iedereen nu over praat.
De huidige 'sportieve' auto's hebben aluminium, carbon, en heel veel space age materialen tot en met carbon daken aan toe.
Toch weegt al het moderne spul veel te zwaar om echt het predikaat sportief te krijgen.
De nieuwe ultra BMW M3 is zelfs 150 kilo zwaarder dan het vorige model ondanks een heel arsenaal aan F1 techniek.
De eerste BMW M3 woog overigens 1200 kilo! de huidige M3 weegt dus 500 kilo zwaarder!
De splinternieuwe Porsche Turbo weegt ruim 1700 kilo.
De F40 is nog steeds de champion kwa gewicht aller supercars. toch?
Maar de diverse bronnen schelen veel met elkaar, en ik kom na veel onderzoek uit op 1100 kilo droog t/m 1280 kilo droog.
Tsja wie heeft de F40 nou daadwerkelijk eens op de weegschaal gezet??
Wie helpt het mysterie de wereld uit
mavanhaasteren
10-10-2007, 21:52
een F40 weegt volgens de gegevens 1200 KG
en de F40 GT weegt 1050 K
Ja 1200 kilo vindt ik ook, en 1100, 1180, en 1150 en 1240 en 1280... volgens diverse 'goede' bronnen.
Nog geen F40 owners op f-chat
TestaRossa
10-10-2007, 22:43
Massa leeg voertuig 1.220 kg Volgens de RD
Heeee dat is relevante info!
Ik neem aan dat de RDW bij een typegoedkeuring een voertuig weegt, en RDW kennende is dat vrij secuur.
nou dan is dat de wereld uit hiermee, F40 droog 1220 KG. basta.
Dat is slimfit met 478 PK laat staan met 650 PK in GTE uitvoering.
Als je dat weet te beheersen ben je een grote stuurman
FerrariFan
11-10-2007, 14:41
Hallo,
Bij de RDW vind je dit over een F40:
Kenteken
Voertuigsoort Personenauto
Merk FERRARI
Handelsbenaming F40
Kleur(en) Rood
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 8
Cilinderinhoud 2936 cm3
Vermogen 352 kW
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Roetfilter N.v.t.
Euroklasse N.v.t.
Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig 1.220 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane Maximum massa voertuig 1.430 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
BPM Niet geregistreerd
Datum eerste afgifte Nederland 28-02-1997
Datum eerste toelating 06-10-1988
Datum aanvang tenaamstelling 15-06-2004
Vervaldatum APK 26-06-2008
Wacht op keuren Nee
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t
tifosi_forever
11-10-2007, 19:40
Volgens de owners manual weegt hij 1350 kg
mavanhaasteren
11-10-2007, 20:50
jah dat is de USA Versie de manual van de Europa versie staat hij anders
zie bijlage
.
In mijn boek van Ferrari door Pininfarina staat ook dat het ledig gewicht 1235 kg is van een F40
.
nofear02
11-10-2007, 23:53
Wooow! goeie info hier heren! klasse! thnx
mavanhaasteren
12-10-2007, 07:45
logies dat ze de lichtste opgeven en niet de gene die 115 Kg zwaarder is scheelt toch een hoop
.
tifosi_forever
12-10-2007, 13:57
jah dat is de USA Versie de manual van de Europa versie staat hij anders
zie bijlage
Wat ook opvalt is da de Europeese versie krachtiger is en sneller :)
.
USA heeft altijd strengere emissie eisen gehad cq veiligheids aspecten.
Voor sommige modellen was een typegoedkeuring dan ook een onmogelijke zaak ten aanzien van de verkoopcijfers.
Las laatst dat de Porsche 959 daarom ook nooit verkocht is in USA.
Het verschil tussen 1220 en 1235 kilo kan zitten in de olie en koelvloeistof gewicht wat de RDW mogelijk ook aftrekt.
Heb zelf wel ervaring met typegoedkeuring van motorfietsen bij RDW en ook TUV perikelen meegemaakt, het is erg secuur en echt ambtenarenwerk en daarom kan je wel van de 1220 kilo uitgaan.
Een F40 met alle boutjes in titanium... wat zou dat schelen?
Op zeker een stuk lichtere portemonnee!
http://www.poggipolini.it/default.php
TestaRossa
16-10-2007, 22:16
Kwam vandaag even langs om een kopje koffie te drinken
Kwam vandaag even langs om een kopje koffie te drinken.
Pff, zo mogen ze bij mij ook wel eens om een kopje koffie komen! Prachtige wagen! Die gouden velgen komen me bekend voor, maar kan zo snel niet vinden waar ik deze F40 eerder gezien zou hebben.
Heb je de Testarossa er ook nog even naast gezet?? :) Dat zouden ook wel mooie foto's opleveren
TestaRossa
16-10-2007, 22:29
Tja, had ik ook aan gedacht, maar ja, hadden we maar ns wat meer tijd :)
.
TestaRossa
16-10-2007, 22:39
Nou, hier dan, staat ie met nog een paar vrienden tijdens een onderonsje......
mavanhaasteren
16-10-2007, 22:55
kwamen die vrienden maar eens bij mij langs op de koffie :D:D:D
Erikderaaf
16-10-2007, 23:29
he leuk, de eigenaar van de F40 op de laatste foto's hebben we nog gesproken op de racingdays in hockenheim! herken het kenteken en de OZ racing velgen!
Edit! Foto
Gilles027
26-01-2008, 17:02
het verschil van gewicht hangt van de interieur die op aanvraag werd gemonteerd
.
Erikderaaf
26-01-2008, 17:50
Kun je misschien meer vertellen over welke interieurvarianten er dan zijn geweest, Enzo
Kees den Hertog
26-01-2008, 19:08
Het gewicht van een auto, elke auto, verschilt altijd met de officiele opgave vanuit de fabriek. Meestal zwaarder dus. Beetje flauw natuurlijk, maar het gewicht van een gemiddelde F 40 is precies twee keer de helft...
Kingpin328
26-01-2008, 19:14
Beetje flauw natuurlijk, maar het gewicht van een gemiddelde F 40 is precies twee keer de helft....
twee keer de gemiddelde helft dan ? :)
.
Eugene360
29-01-2008, 00:35
Leeg gewicht, rijklaar 1035 KG
Het blijft attentie geven, maar ik denk dat we met de 1235 kilo volgens RDW wel een referentie hebben.
Leeg gewicht is zonder brandstof en zonder vloeistoffen.
rijklaar kan betekenen ook een volle tank.
de Duitsers geven bij rijtesten etc altijd gewicht op volledig rijklaar dus volgetankt.
eigenlijk wel reeel, maar in het geval van de F40 met z'n 100 liter tank wel 100 kilo erbij....
.
Dat zijn nog eens specs!
Mijn MR2 woog 1180 kg en had 156 pk :D
(ben gek op vreemde vergelijkingen ;)
Montezemolo
29-01-2008, 10:37
maar in het geval van de F40 met z'n 100 liter tank wel 100 kilo erbij....
Volgens mij is benzine lichter dan water
Gilles027
29-01-2008, 10:54
Kun je misschien meer vertellen over welke interieurvarianten er dan zijn geweest, Enzo?
de varianten zijn:
de sport uitvoering, zonder deur paneelen en interiuer, de deur panelen hebben een koortje om de deur van binnen uit te openenen,de deuren hebben ruiten uit een soort plexie glas, dat is de lichste uitvoering, de anvraag was te groot naar het interiuer, dat het verschil maakte in gewicht, men kon de F40 hebben zoals men wou.
Het is zoals Kees D hertog zeg, he gewicht heeft ook te maken zoals het fabriek het meld, dat komt ok door het afwerking in de carrosserie, sorry maar daar kan ik niet verklappen, anders zouden de Ferrari bezitters zich verschrikken
.
Naar ik het begrepen had waren de eerste exemplaren van de F40 met de plexiglazen ramen uitgerust. Mogelijk het eerste bouwjaar ( Die ook zonder KAT en zonder verstelbare demping vd schokbrekers)
Mogelijk en ik zeg mogelijk stapte men hier vanaf omwille van lekkage?
de constructie met het schuifraampje is ook wat krakkemikkeg als je het van dichtbij bekijkt..
De 360CS had ook die optie overigens!
Dat zal een zeldzame genomen optie zijn dunkt me.
de rode CS op het plaatje heeft de plexi ramen.
iemand nog info?
Eugene360
01-02-2008, 23:38
Niks sport uitvoering, allemaal trektouwtjes,allemaal dezelfde deurbekleding plexiglas (zijruiten ) hadden alleen de eerste 420, verstelbare demping bestaat niet !! alleen hoogte regeling en dit weer de laatste 11 gebouwde, en laat je niks wijsmaken, 1035 kg heb ik nagewogen! :)
.
Ja volgens mij is het 'interieurverhaal' ook geen feit maar fictie.
Had ik het toch wel goed met de eerste F40's die het plexiglas hadden.. wist niet of dat gedurende een jaar was of zoals Eugene360 zegt de eerste 420 stuks.
Als Eugene een F40 op de weegbrug heeft gehad met als resultaat 1035 kilo dan heeft de RDW niet goed op zitten letten (?) of een vergissing gemaakt van 200 kilo (?) nou ben ik goed bekend met de RDW door motor en auto kentekenkeuringen, en heb nooit de indruk gehad dat men daar zat te slapen.
Eugene: verklaar je weging nader, het wordt steeds interessanter!
Ben dit topic ook gestart omdat er juist zoveel tegenstrijdigheid is en allerlij fantasie stories omtrent de F40.
Met de 'verstelbare schokbrekers' bedoelde ik ook de hoogteregeling, excuus voor mijn foute interpretatie
Eugene360
03-02-2008, 03:08
Dat heeft niks met slapen te maken, ik zal je nog iets verklappen bij FCN. zijn 10, F40s geregistreerd allemaal verschillende gewichten, import auto's worden n.l. door RDW. incidenteel gewogen bij de keuring...dat zou jij dan juist moeten weten, als je alles ven RDW. keuringen weet ( in theorie moet de tank 1/4 vol zijn) maar met een F40 bij de RDW. kijkt niemand daar na ze willen hem alleen maar graag een stukje verrijden, en dan snap je het antwoord al de ene keer 10L benz. en de andere keer 80L. weet jij veel, en de meeste F40 bezitters denken niet aan ,, zo licht mogelijk op kenteken zetten,, maar hebben hoe erg ook, alleen maar verstand van sigaren roken en geld ........
Het gewicht ging om ledig gewicht.
idd kunnen import auto's die een kentekenkeuring krijgen een hoeveelheid benzine aan boord hebben welke je nooit kunt inschatten. een kentekenkeuring is een heel ander verhaal dan een typegoedkeuring!
ik heb niet gezegd dat ik alles van RDW keuringen weet.
als we dit soort discussies aangaan is het goed om eerst te lezen, anders zijn er weer interpretaties, ( heb ikzelf ook wel maar maak dan net zo gemakkelijk excuus, zie mijn vorige tekst)
verder is je tekst een beetje op de man spelen, en als het om gelijk hebben gaat is het mooi om eerst redelijk te zijn. ;-) de waarheid komt vaak in vele gedaantes.
we houden het erop dat een F40 1235 kilo is ledig gewicht maar met olie en koelvloeistoffen ( ook de AC vol en mogelijk ruitensproeiervloeistof)
het verschil van een zeg 10 kilo kan daar redelijkerwijs inzitten.
Jouw genoemde 1035 kilo kun je mogelijk staven met een meetbrief? dat zou mooi zijn, want de 200 kilo verschil blijft erg interessant!
mvg
Eugene360
03-02-2008, 12:23
Hoi Ron, ik heb geen weegbewijs dit is 5jaar geleden al gedaan, sorry als je denkt je persoonlijk aangevallen te voelen, dit is nooit mijn bedoeling ,maar je kunt toch wel tegen een stootje? je wilt toch allemaal je ,, gelijk,, halen op een je uitgezochte manier
Alles met een 'smiley' en een stootje is goed om scherp te blijven, we zijn mensen en maken allemaal wel eens vergissingen en interpreteren er lekker op los. op de F-Chat hebben we echter allemaal het hart rood.
Ben het topic dan ook juist begonnen omdat er heel veel interpretaties zijn mbt het absolute (droog) gewicht van de F40.
En er zijn al zoveel broodje aap verhalen mbt Ferrari.
Heb zelf ook allerlei boeken met een diversiteit aan F40 massa.
Nu zie ik jouw boek (of is het een brief oid) met de 1035 kilo droog.
Laten we voorop stellen dat we open staan voor iedere bijdrage!
Maar een gewichtsverschil van maar liefst 200 kilo is voor juist de F40 een ENORM verschil.
Nogmaals, als dat goed gedocumenteerd is ( geen F boek want die verschillen allemaal ! ) dan is dat interessant.
Het interieur verhaal komt dan weer om de hoek, tsja 'i don't buy that story'.. jij ook meteen al niet.
Eugene zit je in de Restauratie van auto's of wordt er bedoeld Restaurateur mbt haute quisine?
passione
Eugene360
04-02-2008, 00:58
Dit komt uit een ,, fabrieks-leitfaden F40,, en ehh.. de betere klassiekers
Mrs.Spider
04-02-2008, 19:30
Dit is het gewicht volgens het manual uit 1990.
http://i103.photobucket.com/albums/m141/beach58/f40gewicht.jpg
Onno
mavanhaasteren
04-02-2008, 21:21
Dit is het gewicht volgens het manual uit 1990.
Onno.
licht aan de manual de USA manial is het gewicht ietsie maar kijk maar naar de link
http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=13965&postcount=8
.
Dat de USA uitvoering 1350 kilo weegt komt zeer waarschijnlijk door de zwaardere crashtest eisen.
wat een manier om de F40 te 'handicappen' !
115 kilo extra.... neem maar eens iemand mee als passagier van 115 kilo.
voelt alsof je een boot ankertje uigooit.
Keep the posts coming!
we houden het op 1235 kilo droog ;-
nofear02
05-02-2008, 23:44
Ferrari F40
The F40 was a car with a mission. In 1987 F40 Ferrari was in his 90th year, and celebrating his 40th anniversary as a car-maker. He was growing frail, and knew this would be his last major milestone. He could look back on almost a hundred GP wins, eight Fl world championships, nine Le Mans wins and thousands of other victories. With undimmed pride, he planned to crown it all with the undisputed king of road cars, the fastest Ferrari of them all. In his own words "the best Ferrari ever" The F40.
Ferrari, quite magnificently, stage-managed its launch at the Maranello factory in ]uly 1987. But there was substance behind the showmanship. The F40 was a genuinely great car, and it put Ferrari back where he believed he belonged. For a few months, the bristling-with-technology Porsche 959 had overtaken Ferrari's 288 GTO as the fastest road car in the world. The F40 brought the crown back to Maranello.
When it was introduced it was the fastest road car ever built, full stop. Its claimed top speed of 201 mph marked the first time that a road car had bettered 200. The 959 managed 'only' 197. And the F40 would reach 60mph in 3.5 seconds (factory claimed time), where the 959 wanted 3.7. To argue which was really the better car is meaningless. The F40 had the headlines.
It was completely unlike Stuttgart's complex four-wheel-drive supercar. It was essentially simple. Instead of the 959's electronic control systems, clever six-speed gearbox, and the luxuries of leather, air-conditioning and top-level hi-fi, the F40 took the race car approach of maximum power, minimum weight and classic rear-wheel drive.
The F40 was developed from the 288 GTO via the 288 Evoluzione. The latest leaps in aerodynamics gave it an aggressively angular shape (by Pininfarina), dominated by massive scoops and wings. A new generation of tyres gave it a low, super-wide stance. Lightweight materials and new construction methods helped shed a substantial 135kg. Out went the 288 GTO's surprisingly plush trim and generous equipment levels in favour of the spartan, stripped-bare look of the racer. Instead of the 288's ventilated leather seats it had thinly padded highbacked racing-style shells. Where the GTO had carpets and suede Alcantara trim, the F40 had naked Kevlar and carbonfibre. Each skeletal door weighed just 1.5kg; there were no carpets, electric windows, central locking, not even proper door handles just Mini-style cord pulls.
The vehicle weighed in at just 1100kg, while its twin-turbo V8 had grown to 2.9 litres, and power to 478bhp - at the time the most ever offered in a road car. Suspension was race-bred coils and wishbones; the brakes gigantic 13-inch discs, ventilated and cross-drilled, nestling in l0-inch wide front and 13-inch wide rear wheels, with massive Pirelli tyres. It was a racing car in all but name, with fearsome performance and take-no-prisoners manners. Even today, it is a superb tribute to F40's memory.
Facts & Figures
Production Numbers 1311
Production Period 1987 - 1992
Chassis Number Range 76204 - 95317
Body Style 2 seater sports coupe
Construction Closed 2 seater (Pininfarina design) - tubular frame - Composite body and steel chassis (kevlar/nomex engine cover and other design features)
Weight Empty 1100 kg
Body Size W : 1970 mm, H : 1124 mm, L : 4400 mm, Wheelbase : 2450mm, tracks : 1594 mm (F), 1606 mm (R)
Engine Model F120A 90° Light alloy V8
Engine Displacement 2936cc - bore 81.9 mm, stroke 69.5 mm
Compression Ratio 7.7 : 1
Superchargers Twin IHI RHB 53LW Turbochargers (max boost 1.1 bar) with 2 Behr Intercoolers
Ignition 2 integrated Weber Marelli IAW indirect injection-ignition systems
Spark Plugs Champion G61 (10 mm)
Cooling Forced water cooling - 2 automatic electric fans - 17 litre circuit
Lubrication Forced lubrication - dry sump - Savara filter and radiator - 8 kg circuit
Clutch 8.5 inch Borg & Beck dual-disk
Engine Power 478 bhp at 7000 rpm (= 162.8 HP/litre)
Engine Torque 425 lb ft at 4000 rpm (58.8 kgm)
Transmission 5 synchronized gears
Reduction Ratios 1st - 3.45, 2nd - 2.14, 3rd - 1.53, 4th - 1.20, 5th - 0.95, Reverse - 3.07
Final Drive Hypoid bevel pair, 11/30 (= 2.73)
Fuel Capacity 120 litres in 2 tanks
Suspension (Front) Independent suspension - transverse quadrilaterals - coil springs
Shock Absorbers (Front) Koni coaxial with transverse anti-roll bars
Suspension (Rear) Independent suspension - transverse quadrilaterals - coil springs
Shock Absorbers (Rear) Koni coaxial with transverse anti-roll bars
Wheels Speedline, light-alloy, detachable, F : 8J x 17, R : 10J x 17
Tyres Pirelli P Zero, F : 245/40 ZR17, R : 335/35 ZR17
Brakes 4 Brembo self-ventilating discs
Steering Rack and Pinion (steering radius - 11.6 m)
Electrical System 12 volt - 105A Bosch alternator - Ah 60 AC Delco battery
Maximum Speed 201 mph / 324 kph (Source: Factory Claim)
Acceleration (0-30 mph) 2.2 seconds (Source: Autocar & Motor)
Acceleration (0-60 mph) 4.5 seconds (Source: Autocar & Motor)
Acceleration (0-100 mph) 8.8 seconds (Source: Autocar & Motor)
-------------------------------------------------------------------------------
Ja en ieder boek over de F40 geeft weer een andere massa aan.
heb alles al voorbij zien komen van 1035 tot 1350 kilo.
ik hou het op de RDW meting van 1235 kilo droog.
tenzij een F40 eigenaar zich meldt met weegbrief.
blijft een leuke topic, wist van tevoren dat iedereen met iets anders zou aankomen ;-)
.
Eugene360
06-02-2008, 00:18
Kijk ,dat begint ergens op te lijken,nu op de,, non-cat,, nog 2 dikke katalysators aftellen..... en lichtere demperunit
nofear02
06-02-2008, 00:29
:D. lachen, wat een gedoe allemaal joh. t zal wel bij de mysterie van Ferrari passen zeker? :D
Ja Ferrari afdeling marketing houdt wel van mysteries in stand houden en creeeren.
Zag dat Eugene een F40 heeft gehad, en bij deze betuig ik mijn respect. wauw wat een bijzonder voorrecht om dat te mogen ervaren.
De eerdere exemplaren zonder KATs en met het plexiglas (perspex) raam zullen zeker vele kiloos lichter zijn.
Maar verschil tussen 1035 en 1235 is wel erg veel...
Let op, er komt vanzelf wel een F40 eigenaar die de kriebels krijgt en naar het RDW rijdt ;-)
Daar willen ze vast wel even wegen, als ze er maar even in mogen zitten.
Daarmee kunnen alle mysteries opgelost zijn, behoudens een paar kilo's meer of minder.
Ik heb een en ander eens nagekeken bij onze F355 die 3 weken geleden op Nederklands kenteken is gezet.
Er doen zich wat betreft het gewicht nogal wat verschillen op.
De auto is bij het RDW NIET gewogen.
Het gewicht vermeldt op het CVO(conformiteitsverklaring) is 1350kg leeggewicht.
Het kenteken gewicht is 1465kg.
En tot slot het gewicht uit het manual is 1490kg.
Wie het weet mag het zeggen haha voor mij maakt het weinig uit
Vivado Ferrari
16-06-2008, 22:58
Door een onderwerp in de F-model topic merkte ik op dat sommige F40's 4 gleuven hebben op de achterkant en andere 5 (onder de spoiler).
Echt nog nooit opgevallen (schaam!). Maar wie legt mij dat uit hoe dat zit?
Johannus
17-06-2008, 00:10
Voor zover ik wet is de F40 gepresenteerd in 1987 met 5 sleuven, die wagen die toen op de presentatie en de autosalons heeft gestaan had 5 sleuven, echter alle productiemodellen hebben er 4 voor zover ik weet, maar waarom weet ik niet zeker, iemand die dit kan aanvullen?
Verder is het zo dat volgens de site van de RDW waar je per kenteken een auto kan natrekken (https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx)
Ik heb een lijst met 10 NL kentekens van F40's hiervan heb ik er 3 recentlijk zelf gespot (2 bij PolePosition) 4 keer gaf deze site een leeggewicht aan van 1220 KG en een rijklare massa van 1320 KG. In 1 geval gaf de RDW 1236 KG en geen rijklare massa erbij vermeld, maar het typenummer van deze wagen stond ook als "Ferrari F40 U9" wat U9 is, geen idee... en in 3 gevallen meende de RDW site dat er geen gegevens over het kenteken waren gevonden :(
Dus van de 7 F40's in nederland die momenteel nog APK gekeurd zijn zijn er 6 rijklaar 1320 KG volgens de RDW...
Volgens mij heeft het prototype (met schuifraam) 5 sleuven en de productieversie 4.
Eugene360
17-06-2008, 00:37
De nulserie (proto) heeft 3 banen luchtsleuven en de serie prod. heeft 2 banen, de schuiframen waren op aanvraag in 1989 en 1990, vooral de deuren waren veel lichter !!
geen ruiten en geen draairaammechanieken.
Johannus
17-06-2008, 00:50
Eugene jij bedoeld de sleuven in de raam denk ik, want daarin zit inderdaad ook een verschil kijk maar naar de volgende 4 foto's (2 van een F40 op internet met 3 banen in de achterruit en 2 die ik zondag bij PolePosition zelf heb gemaakt met 2 banen in de achterruit)
Echter, dat kan niet het verschil zijn tussen proto en niet proto, want de versie met 3 banen in de achterraam heeft net als de niet-proto's maar 4 sleuven aan de zijkant onder de achtervleugel.
Van de F40's met 2 banen sleuven in de achterraam weten we in ieder geval zeker dat het geen proto's zijn...
Wat nou zo grappig is, de aanleiding van deze discussie was een 1/18 Bburago F40...
De F40 welke is uitgegeven door Bburago hebben allemaal net als de prtotype's 5 koelsleuven onder de achtervleugel, maar deze hebben 2 banen met sleuven in de achterruit... zoals de productiewagens hadden. Dat is dus in beide gevallen precies andersom dan de foto's van de F40 die ik van internet heb...
v-barchetta
17-06-2008, 01:03
maar het typenummer van deze wagen stond ook als "Ferrari F40 U9" wat U9 is, geen idee...
U9 betekend dat de auto voorzien is van een katalysator. Er zijn F40's met en zonder kat dus dat zou ook het verschil in gewicht kunnen zijn, alhoewel een kat niet zoveel weegt natuurlijk.....
Johannus
17-06-2008, 01:06
verschil is 13 kg, dat zal dan wel de katalysator en nog wat andere dingetjes zijn ;)
nofear02
17-06-2008, 01:55
Bij de plexiglas plaat van de motorkap is het bij de 2 banen 6 sleuven (middelste rij) en bij die van de 3 banen 5. Is het niet zo dat die 5 sleuven li en re aan die zijkanten onder de achterspoiler het verschil is tussen de lm versie en de gewone straatversie?
Johannus
17-06-2008, 09:23
Is het niet zo dat die 5 sleuven li en re aan die zijkanten onder de achterspoiler het verschil is tussen de lm versie en de gewone straatversie?
Nee, de LM heeft er ook 4:
http://cgi.liveauctions.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28195&item=150244777427#la-image-1
http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=35842&postcount=29
http://www.ferraris-online.com/pages/carintro.php?reqcardir=FE-F40LM-97881
En de achterruit van de LM heeft ook 2 banen met 6 sleuven. Heb eigenlijk verder nog niet veel info gevonden over de 3 banen met 5 sleuven.
Dus eigenlijk blijft dat van die achterruit nog steeds de grote vraag wat nou het verschil is...
nofear02
17-06-2008, 09:51
Dus eigenlijk blijft dat van die achterruit nog steeds de grote vraag wat nou het verschil is...t zal wel een kleine modificatie zijn geweest door de jaren heen. dat ze vonden dat het nieuwere beter was. dan vraag ik me gelijk af; waar zijn ze mee begonnen: 3/5 en daarna 2/6, of andersom? en van welk jaar tot welk jaar het een en daarna t ander? Zijn allemaal ''vragen-vragen-vragen''; een mens wordt er gek van! :D (zo kom ik nooit aan de vraag toe: waarom bestaan we, waarom ben ik er, wat was eerst; de kip of het ei, wanneer was er de oerknal, waarom zijn de bananen krom, en is er leven in een ander melkwegstelsel.... tsja: priorieiten stellen hé? :D).
Johannus
17-06-2008, 10:11
Ok, na wat research ben ik alweer een heel eind verder gekomen.
De F40 met 5 sleuven is inderdaad het prototype. Er zij 8 van deze prototypes gemaakt... (Chassisnummers: 73015, 74045, 74047, 74049, 74327, 75034, 75052 en 76354)
The first F40 prototypes were not really F40s at all, but 288 GTO Evoluziones. Five of these development exercises were built wearing bodies that had a mixture of GTO and F40 styling cues. The chassis and suspension parts developed for the 288 GTO Evo were to find their way under the upcoming model, but the first true F40 was chassis number 73015. It was assembled as a show car and greeted the public on July 21, 1987 at a press conference in Maranello. An aging Enzo Ferrari gave a speech praising the new F40 while drawing reference to the days when street cars could also be raced on the track.
De 74047:
After being shown at the 1987 Frankfurt Auto Show, 74047 was sent to Michelotto and made into an F40GT that ran successfully in the 1992 to 1994 Italian GT Championship.
De 74045 en 76354:
Prototype 74045 was later transformed into an F40LM (and then into a GT/E) and ran Le Mans in 1995 and 1996, while number 76354 was shown at the 1988 Geneva Auto Show.
Alle 8 Proto's hebben dus een ander doel gekregen:
Each of the F40 Prototypes was utilized differently, with each one serving a distinct and special purpose. One F40 Prototype was used to test the suspension system. Another was used to fine-tune the noise levels, pollution gear and brakes (power brakes were tried and rejected). One early prototype was set up for promotional purposes to car shows and press conferences. An unknown prototype gave its life against the crash barrier to satisfy American regulations, and one was used as a training dummy to instruct production line workers.
En nu de grote hamvraag:
Each F40 prototype differed in detail from the others, but there are visual differences from the later production F40s. Prototype tail sections have five louvers on each side underneath the spoiler, while the street cars have only four. Door mirror placement varies from car to car; some early prototypes have no outside mirrors, others have mirrors mounted on the side window while the street car mirrors are pedestal-mounted to the door itself. The Plexiglas rear engine cover also varies, with some prototypes having more louvers than standard.
Het chassisnummer 74049 is wel erg bijzonder.
Deze F40 is na goedkeuring door Enzo zelf naar de motorshow van Parijs geweest in 1987.
Daarna is het Enzo's persoonlijk auto geweest tot zijn dood, waarna de auto is verhuisd naar het Ferrari museum 'Gallaria Ferrari' (dat is dus ook de F40 geweest waar ik als 10-jarige bij heb gestaan in de Galleria :D - dat kon precies want ik was er in 1996) want de bedoeling was dat deze specifieke F40 voor altijd in het museum zou blijven.
Echter hij heeft er maar 10 jaar gestaan. Het gerucht gaat dat Luca di Montezemelo hem toen heeft weggegeven aan John luigi bertolli, van het bekende Pasta-merk.
Deze auto was 181,5 KG (400 pound) lichter dan de productie versie, door het gebruik van dunnere panelen, en had 600 pk, dat is 129 meer dan de productie versie. Het is dus logisch dat er een extra koelsleuf was, want dit 'beest' van een motor hed gewoon meer koeling nodig. Ook wordt geclaimed dat deze auto met deze achterlijke specs in staat zou zijn geweest om een topsnelheid van 370 kmh te behalen. Dat is maar liefst nog eens 46 meer dan de 324 die de Productie F40 haalt.
Ik denk dat ik ook wel een idee heb waarom Enzo deze specificaties voor de productie een beetje heeft aangepast, hij wilde zijn klanten natuurlijk ook niet allemaal dood hebben ;)
Om terug te komen op Roberts laatste vraag, ze zijn begonnen in die proto met 2 rijen van 10 sleuven (is ook te zien in de film). En alle F40's die je zien met een afwijkend aantal sleuven (dus niet 2 rijen van 6) is dus een van de 8 proto's geweest...
Voor wie graag een bron met beeld en geluid wil zien van deze info, of iemand die gewoon wil genieten van een geweldige F40:
Bron1: http://www.youtube.com/watch?v=inY5DzROknE
Bron2: http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=2&tID=128436
v-barchetta
17-06-2008, 15:50
Echter hij heeft er maar 10 jaar gestaan. Het gerucht gaat dat Luca di Montezemelo hem toen heeft weggegeven aan John luigi bertolli, van het bekende Pasta-merk.
[/url]
En Luca de Monezemelo die heeft zeker zijn hele leven lang gratis pasta ofzo in ruil...... Die Spagettivreters toch..... :D
moriaan1
17-06-2008, 17:35
Ik denk dat die auto (met bijna geen kilometers) vorig jaar in de 2007 Legenda e Passione veiling werd aangeboden en niet werd verkocht. Staat momenteel in Canada nog steeds te koop. ( chassisnr. 74049) Was wel een stuk lichter, en had diverse andere prototype eigenschappen...
http://www.rmauctions.com/AuctionResults.cfm?SaleCode=FF07#
Hans
moriaan1
17-06-2008, 17:36
Ik denk dat die auto (met bijna geen kilometers) vorig jaar in de 2007 Legenda e Passione veiling werd aangeboden en niet werd verkocht. Staat momenteel in Canada nog steeds te koop. ( chassisnr. 74049) Was wel een stuk lichter, en had diverse andere prototype eigenschappen...
http://www.rmauctions.com/AuctionResults.cfm?SaleCode=FF07#
Hans
wordt in de catalogus vermeld als F40 prototypo
Vivado Ferrari
17-06-2008, 18:06
Klasse informatie! Amici's bedankt:) Verbaast me eigenlijk dat ik dit niet 1,2,3 wist. Wel gelezen...ooit, maar niet opgeslagen. Gelukkig is F-Chat een Ferrarikennisbank!:)
Eugene360
18-06-2008, 01:05
Nee, de LM heeft er ook 4:
http://cgi.liveauctions.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=28195&item=150244777427#la-image-1
http://www.f-chat.eu/showpost.php?p=35842&postcount=29
http://www.ferraris-online.com/pages/carintro.php?reqcardir=FE-F40LM-97881
En de achterruit van de LM heeft ook 2 banen met 6 sleuven. Heb eigenlijk verder nog niet veel info gevonden over de 3 banen met 5 sleuven.
Dus eigenlijk blijft dat van die achterruit nog steeds de grote vraag wat nou het verschil is...
Hey,ik had het ook over de achterklep, verder heeft het kat-model 2 kats van elk 13kg. en verder vind ik 89370 best wel een mooi chassis nr.
nofear02
18-06-2008, 11:29
Ok, na wat research ben ik alweer een heel eind verder gekomen.
De F40 met 5 sleuven is inderdaad het prototype. ... fantastisch johan! ik kan weer rustig slapen :). thnx.
Johannus
18-06-2008, 11:39
Hey,ik had het ook over de achterklep, verder heeft het kat-model 2 kats van elk 13kg. en verder vind ik 89370 best wel een mooi chassis nr.
Haha, ik kan wel raden waarom :D
maareh, ik weet niet precies wat je bedoeld met de achterklep? De sleuven die onder de vleugel achter de raam zitten.
Eugene360
19-06-2008, 00:29
Johan die bedoelde ik , laatste plaatje! (eerste plaatje is een 3 dubbele schoorsteen)
Johannus
19-06-2008, 00:47
ik kan er niks aan doen eugene, maar ik heb nog steeds geen idee waar je het nu over hebt in dat laatste plaatje??
Ik zie 1 3-hoekige intake en een plexiglazen raam met daarin luchtsleuven, maar in je eerdere post zeg je dat het niet over die sleuven in de raam gaat.
De nulserie (proto) heeft 3 banen luchtsleuven en de serie prod. heeft 2 banen...
Eugene jij bedoeld de sleuven in de raam denk ik, want daarin zit inderdaad ook een verschil kijk maar naar de volgende 4 foto's (2 van een F40 op internet met 3 banen in de achterruit en 2 die ik zondag bij PolePosition zelf heb gemaakt met 2 banen in de achterruit)
Echter, dat kan niet het verschil zijn tussen proto en niet proto, want de versie met 3 banen in de achterraam heeft net als de niet-proto's maar 4 sleuven aan de zijkant onder de achtervleugel...
Hey,ik had het ook over de achterklep...
Ik heb dus even echt geen idee meer welke je bedoeld en vooral, wat voor verschil er zou zijn tussen de proto's en de niet-proto's?
Eugene360
19-06-2008, 01:06
Oke, de serie heeft 2 banen met 5 brede sleuven en in het midden onder 1.
de proto heeft 2 banen met 10 smalle sleuven en in het midden geen.
hier had je beter zicht in de spiegel, maar de warmte bleef te lang onder de plexiplaat en begon te smelten. maar jij had een foto van nog een andere!
Johannus
19-06-2008, 01:11
Owkee, nu snap ik inderdaad wat je bedoeld :D
Het schijnt namelijk dat er inderdaad met de proto's nog wat gerommeld is met die achterruit, zijn verschillende dingen getest.
Een van de 8 proto's schijnt nog te hebben gereden met de raam zoals ik er foto's van had, maar die fotos hadden dan weer 4 sleuven aan de zijkant, dus was niet een proto... vreemd
Nuvolari
20-06-2008, 13:01
Misschien nog even als kleine aanvulling, de 308 GT/M had zelfs een dichte achterruit (geen turbo's) en de Nederlandse eigenaar heeft toen een achterraam met sleuven a la F40 laten maken voor de GT/M.
Edwin
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.